Selasa, Ogos 07, 2018

Dua Cara Menamatkan Play Anda

1
Ada dua cara untuk tamatkan play anda iaitu: 1. kata-kata, dan 2. aksi. Sebagai playwright saya dah guna dua-dua cara. Kita akan guna playlet-playlet dari Teater Modular [set 3] awal tahun itu hari sebagai contoh. Kita ada Erti Mati dan Sesuap Kaseh yang berakhir dengan aksi manakala Kurator Dapur dan Hotel Berdarah yang berakhir dengan kata-kata (saya tak tulis stage direction atau apa-apa lepas tu.)

Dalam Erti Mati saya tulis Tsabur berjalan pergi tinggalkan Izrail bercahaya di atas pentas. Dalam Sesuap Kaseh pula Latifah suap mee kuning goreng ke dalam mulut Ghazali. Dua-dua saya berikan aksi dalam skrip. Watak-watak ini perlu berhenti bercakap, dan hanya buat aksi ini untuk tamatkan cerita.

Dua skrip berikut pula habis dengan ayat (sama ada dialog atau monolog). Dalam Kurator Dapur ia tamat dengan watak Isteri menyatakan, “Apa yang di dalam… siapa yang tahu?” Dalam Hotel Berdarah pula watak Suami menyatakan, “Waktu mula-mula kita bercinta. Mengidam pun ada.” Ia boleh fade out dan black out selepas ayat-ayat ini dilafazkan. Ini apa yang saya garap sebagai playwright. Playlet ini boleh habis dengan baik, jika ia digarap untuk menjurus ke lafaz ayat terakhir ini, untuk beri kesan mendalam.

Tapi sebagai pengarah Hotel Berdarah, saya memilih untuk tamatkan ia dengan aksi. Meski ia tak setia dengan teks, tapi saya yakin ia selari dengan semangat yang teks ini ingin bawa. Dalam erti kata, walau pun saya tambah, ia kembali sokong semangat teks asal.

Garapan yang saya buat beri sedikit cahaya kepada watak Suami yang tak bersalah dan berkerusi roda ini. Saya percaya kalau ia tiba-tiba black out atau habis, tanpa aksi yang saya buat, playlet ini akan jadi lain macam atau ada benda serba tak kena. Untuk ia habis sebegini rupa, pace-nya barangkali kena dilajukan sikit, dan nadanya perlu lebih comedic. Yang saya bawa tempoh hari, menjurus kepada unsur melodrama, dan kerana itu suami ini berkerusi roda. Ia perlu ditamatkan dengan sedikit kesunyian, tanpa kata-kata dari para karakter. Dalam skrip, bila black out ia beri makna kematian. Di sini sebagai pengarah saya menggambarkan kematian tersebut dengan lampu masih terbuka.

Ia buat saya terfikir, ia sentiasa okay jika kita tambah aksi untuk simpulkan kembali sesebuah play, tapi kalau kita tambah kata-kata seperti dialog, ia akan ubah seluruh teks. Misalnya dalam Sesuap Kaseh, selepas Latifah suap mee kuning goreng ke dalam mulut Ghazali, lalu mereka berdua pun cakap, “Ilevyu,” dan seorang lagi balas “Ilevyutu.” Ia akan kacau dan ubah keseluruhan teks. Maka sebagai pengarah, kita cuma ada satu pilihan, iaitu untuk berhenti di mana kata-kata di dalam skrip berhenti. Hanya olahan aksi boleh kita garap, untuk kembali menyokong teks (jika perlu).

2
Dalam Mautopia, antara draf akhir, dari segi struktur yang perlu saya pilih ialah untuk habiskan ia dengan kata-kata atau pun aksi. Mula-mula ia berakhir dengan monolog Ibu yang bercakap tentang cupcake berisi paku. Monolog ini kena power sebab asalnya ia monolog terakhir untuk tutup play ini. Habis monolog lalu ia boleh terus blackout. Tapi entah kenapa saya merasakan ia terlalu theatrical dan didaktik untuk tamatkan play yang panjang ini dengan monolog. Ia terasa konvensional. Maka dengan itu saya alih monolog ini ke depan sikit, sebelum segala huru-hara berlaku di Bukit Famosa. Watak Ibu yang selamat dan buta, dan berada di luar Bukit Famosa ini, merestui perjuangan anaknya Kamariah (meski dia tidak tahu apa yang dah jadi kepada Kamariah).

Dalam situasi akhir kita ditinggalkan dengan kedua watak Ustaz dan Guru Disiplin yang curiga apa perkataan seterusnya yang akan diharamkan oleh Guru Besar selepas mereka pupus. Mereka memasukkan pisau ke dalam diri mereka dan rebah bersama gelimpangan mayat lain. Skrin memaparkan perkataan terakhir yang diharamkan Guru Besar. Ia jadi yang terakhir sebab paradoks: Haram diharamkan.

3 
Dengan Teater Normcore: Double Bill ia ada dua-dua. Dalam Tiada Cinta Selama Muda kedua watak ini seakan ingin berpegang tangan tapi tak sampai, sebaliknya mereka menyentuh tugu percintaan yang dibina. Dalam Matinya Seorang Birokrat pula, ia berakhir dengan monolog watak Birokrat yang mendapat inspirasi untuk berlakon teater. Barangkali ia buat saya rasa seimbang untuk ada kedua-dua jenis penamat, aksi dan kata-kata.


Ridhwan Saidi

P/s: Aksi tak semestinya kena ada gerakan. Misal kata aktor berdiri dan diam hanya pandang lantai selama 5 minit, sebelum lampu ditutup dan show habis. Itu juga dikira aksi. Kata-kata juga di sini tak semestinya dengan bunyi (suara aktor atau rakaman speaker), ia juga termasuk teks yang dipancarkan projektor. Kata-kata merangkumi semua ini.