Rabu, Ogos 27, 2014

Editor dan lukisan catan

Kelmarin di sebuah kedai fotografi/minum-minum saya jumpa buku LINE oleh Latiff Mohidin lalu membeleknya dan lihat bagaimana lukisan-lukisan catannya berteraskan unsur-unsur alam mendapat bentuk. Dikepilkan beberapa imej foto sebagai rujukan dan di sebelahnya pula hasil akhir yang bukan serupa literal tapi jelas dari mana ia datang. Ia ketara betapa kuatnya unsur alam dalam karya beliau.

Lukisan catan ini tidak diedit sosok lain, atau sekurang-kurangnya dalam proses seni halus, tiada entiti editor. Yang ada kurator. Kalau ada editor, barangkali ia boleh melukis sekali di dalam catan untuk melakukan pembetulan.

Ini isu saya dengan editor setakat ini. Saya tidak kisah tulisan saya diedit, tetapi selalunya saya merasakan analoginya begini: ambil contoh satu lukisan dari Siri Serangga oleh Latiff, dan editor itu akan padam dan lukis kembali seekor mentadak-mentadu secara realistik guna water color. Editor itu barangkali akan kata, “Bro, kau punya mentadak-mentadu tu samar-samar lah, aku takut pembaca kita tak faham.”

Maka lukisan serangga yang menemani teks Faust itu kini telah menjadi lukisan water color. Apa yang mengganggu di sini bukan soal kesamaran atau jelas tak jelas tapi stail. Stail dan niat yang disampaikan seniman/penulis itu sudah jadi lain. Pernah satu ketika tulisan saya yang diedit terasa seperti ditulis oleh orang lain. Saya tidak kenal tulisan saya sendiri, saya jadi kecewa dan marah.

Semestinya seorang editor akan beretorika mengenai story/cerita. Isunya semua orang boleh tulis cerita yang sama tapi yang membezakan individu/author, adalah stail. Ini fundamental gila.

So sedikit sebanyak seorang editor akan impose stailnya, ini kita faham, cuma kalau prosanya diedit dan dijelaskan no-nonsense macam Henry Miller ke, Bukowski ke, Raymond Carver ke, kita pun suka. Tapi yang dijelaskan bukan prosa, sebaliknya cerita. Menjelaskan cerita ibarat mentadak-mentadu water color tadi. Ia boleh jadi cantik macam stroke water color Yong Mun Sen, tapi ia secara tak langsung menyentuh tentang zaman. Ia jadi old-fashioned. Dan prosanya pula jadi macam... bak kata Bono, “Takde flair.”

Saya sendiri pernah jadi editor dan biasanya kalau seseorang itu boleh menulis, saya tak usik sangat. Tapi kalau ia ada story/cerita yang bagus (LOL), saya akan suruh penulis itu re-write sepuloh kali untuk capai potensi terbaik dirinya. Itu je.

Ridhwan