Rabu, Februari 23, 2011

Kesufian Tempat Letak Kereta

Saya telah tiga atau empat kali ke Maps, KL dan setiap kali saya pulang jiwa saya pasti resah (kecuali waktu Mimpilem – waktu rakam babak Mat Skodeng; yang ini istimewa.) Saya sendiri tidak pasti mengapa tetapi feng shui tempat itu cukup negatif – ini sesiapa dengan kepekaan intuisi yang tinggi boleh rasa.

Pertama kali saya memandu masuk ke ruangan ini, saya seolah terasa seperti telah ditekan oleh material keluli dan kaca yang maha besar saiznya itu. Skalanya sebesar Pulgasari dan Godzilla di-Katamari-kan—kompleks Maps yang entah apa namanya. Semalam juga pertama kali saya meletakkan kenderaan di bawah tanah tempat letak kereta. Pabila di dalam, saya terus hilang konteks. Saya tiada idea di mana utara, selatan, timur atau barat. Saya hilang pedoman, dari arah mana saya masuk ke dalam ruang itu/di manakah arah jalan utama? Walaupun petunjuk berupa peta disediakan, ianya masih mengelirukan oleh kerana fitrah senibina kompleks itu yang dibina oleh mereka yang berimankan dunia materi. Kamu pasti tahu bukan, mereka yang cenderung kanan, koya-moden, koya-minimalis, super-rasional, anti-manusia dan dan dan. Ini entah mengapa – di dalam kesesatan itu – saya menghiburkan diri saya mengingati saat saya mempelajari subjek sejarah senibina masjid lebih tujuh tahun dahulu.

Ruang letak kereta ini jika kamu perasan dipenuhi dengan tiang-tiang struktur dan service shaft/core (tangga, lif—ruang sirkulasi vertikal). Tiang-tiang struktur yang berkesan mempunyai struktur yang bersistem; dalam erti kata lain, bergrid. Jika kamu pernah ke tempat letak kereta CapSquare, kamu pasti sedar yang tiang-tiang strukturnya bercelaru. Ini saya rasa oleh kerana sifat bekas tapak itu yang sudah pun mempunyai sistemnya yang tersendiri. Boleh jadi kompleks pusat membeli belah itu berdiri di atas tapak sekolah atau rumah kedai; dan tidak cukup bajet untuk mengubahnya, atau lebih stailo, berselindung di sebalik jenama 'adaptive re-use' atau 'green architecture' atau apa lancau. Saya harap tanggapan saya betul, sebab kalau salah, apa kejadahnya mereka bikin ruang letak kereta yang bercelaru?!

Yang menariknya di sini, ruang tempat letak kereta yang dipenuhi tiang ini bukankah sama seperti masjid tanpa kewujudan kubah? Ini bukan penjelasan akademik yang beralaskan fakta, ini hanya sekadar apa yang telah diajar kepada saya yang mempunyai ingatan yang tidak seberapa.

Tempat sembahyang yang pada awalnya berbumbungkan kain dan bertiangkan pohon bergerak selari dengan perkembangan Islam. Pada satu takah, dengan teknologi sedia ada, pembinaan masjid semakin besar dan besar. Dan di dalam perkembangan ini, para arkitek pada zaman itu dengan akal yang dikurniakan Tuhan mula tersentak. Wujud rasa ragu-ragu dan was-was. Bayangkan jika Masjid Cordoba di Sepanyol itu tidak mempunyai kubah. Hanya ruang yang luas dan tiang-tiang struktur. Pasti rekaannya akan jadi serupa seperti ruang letak kereta Maps di kompleks Publika (eh baru ingat nama.)

Kewujudan kubah, selain daripada aspek teknikal (seperti pendentive Hagia Sophia: singgah kubah bagai) juga secara falsafahnya memberi kesan tauhid, bak kata orang putih ada sense of place – a sense of belonging. Bila masuk kita tak sesat. Ini penting, ini sangat penting! Kalau sesebuah senibina itu tidak membimbing manusia keluar dari Gua Plato, bak kata orang Pantai Timur, "ini berat, berat!" Malah Masjid Cordoba ini juga jika kita lihat, koridor-koridornya terang dilimpahi cahaya matari. Ini lama dahulu sebelum green architecture jadi topik perbualan di BFM. Matari percuma di luar, apa kejadahnya pasang lampu di siang hari?!

Ingin juga saya kongsikan pengalaman saya di sini, kalau tak silap saya waktu Krismas tahun lepas, menonton teater Asrar oleh kolektif eh jemaah Seni Suri Jawi. Ada enam garapan, tetapi yang paling menyentuh hati saya digerakkan oleh K'n. Ianya antara pengalaman paling indah menonton teater. Jika ada orang lain seperti Fasyali yang buka cerita mengenai teater, saya tanpa segan silu pasti bermodalkan karya K'n tadi. 

Jadi ceritanya teater Asrar ini dijalankan di Damansara Damai. Kepada yang tidak tahu, tempat ini merupakan antara tempat yang paling ghetto di Malaysia (bagi saya-lah.) Ianya padat, sesak, kelam dan serabut, nampak banner teater ini waktu balik. Tanpa alamat, saya redah sahaja, ingatkan dewan Apartmen Harmoni ini terasing daripada blok sebelah surau gitu, rupanya tak. Prasangka betul! Dalam mencari tempat letak kereta, saya cuba telefon Dewa dan Fasyali mana tahu diorang tahu—tapi tak. Suasana malam bising, tiada idea mahu hubungi siapa (telefon Amerul dah tutup sebab dah sedia untuk persembahan,) dah terlintas untuk makan McDonald's Damansara Damai, tiba-tiba Faiq telefon. Rupanya persembahan teater itu ada enam langkah di depan.


Ridhwan Saidi
P/s: Tak nak dituduh pembenci tempat letak kereta kompleks membeli belah moden tanah air, tempat letak kereta Jusco AU2 adalah contoh yang baik. Sejuk aja hati bila kat situ, siap ada telaga cahaya lagi.