Ahad, Disember 06, 2009

Niat dan Filem

Pabila saya menonton sesebuah filem, saya tidak ambil port tentang ‘niat’ seseorang pengarah itu. Kerana saya sedang deal dengan filemnya, bukan dirinya. Buat apa saya ambil kisah tentang ‘niat’? Malah macam mana saya mahu tahu ‘niat’ seseorang itu? Itu kerja Tuhan. Oleh itu adalah sesuatu yang mengarut jika seseorang pengarah itu bersembunyi di sebalik ‘niat’ apabila filemnya mengarut. (Dan juga penonton yang menggunakan alasan yang sama – “tapi niat pengarah tu baik…” alahai).

Hey! “Niat tidak menghalalkan cara”.

'Cara' dalam konteks pembuatan filem adalah perlaksanaan filem itu sendiri. Apabila filem yang dibikin itu teruk, maka teruklah ia. Kenapa pula ia perlu dimaafkan atas dasar kononnya kerana ‘niat’ yang pengarah itu mahu sampaikan adalah kasih sayang? (Lagipun ada berapa banyak filem tentang kasih sayang dalam dunia ini?). Lebih celaka, bersembunyi di sebalik ‘niat’ – mahu menyedarkan dan menginsafkan masyarakat tentang sesuatu gejala, dakwah katanya. Fuck!

Jika niat menghalalkan cara, ini tak ubah seperti Robin Hood tempatan. Niat kamu mahu anak bini kamu hidup senang dan selesa, tapi terima rasuah – cute!

Atau niat kamu mahu menjana ekonomi negara, tapi togelkan hutan belantara sambil rogol anak-anak gadis orang asli – cool!

Atau niat kamu mahu negara aman damai, tapi tangkap tanpa bicara – sweet!

Atau niat kamu terlalu sayangkan anak dara kamu, tapi skodeng 24/7 oops!

Oleh itu sedar dan insaflah, kerana sesungguhnya niat saya menulis entri ini adalah dari lubuk hati saya yang paling deep dan pure – ketulusan maksima – mengharapkan kamu berhenti menempel pada ‘niat’. Selepas membaca entri ini, saya pinta anda semua supaya mengadap cermin, lihat wajah sendiri, dan lafazkan “aku sayang kamu” sebanyak 3 kali. Anda akan membuatkan seorang budak kurus gembira.


Ridhwan Saidi

p/s: Filem adalah manifestasi pemikiran pengarah itu, bukannya niat.