Ahad, April 12, 2009

Bayang

“Senibina adalah permainan cahaya dan bayang” – Richard Meier

Ulasan ini lebih kepada tindakbalas serta respon terhadap sudut pandang ‘pengulas lain’ tentang Wayang (2008) oleh Hatta Azad Khan. Untuk filem ini, baru saya sedari bahawa ulasan adalah umpama satu bentuk kolektif sudut pandang. Dan dengan itu, saya cuba mengelak daripada menulis perkara yang serupa dengan orang lain. 

Di sini kononnya saya cuba terapkan konsep bayang dalam proses mengkritik. Umbra adalah realiti filem ini dalam filem, penumbra adalah paradigma subteks manakala antumbra adalah kaitan filem ini kepada realiti (dunia sebenar). Tahun lepas lama sebelum saya tonton ini filem, saya sudah keluarkan hipotesis awal. Kisah epik Sanskrit Hindu dalam wayang kulit itu akan bersentuhan dengan kehidupan realiti dalam filem. Seterusnya kisah kehidupan yang dipaparkan dalam filem akan bersentuhan dengan kehidupan realiti kita (audiens) di dunia sebenar. Ini apa yang saya jangkakan dan ya ia terbukti ada.

Namun satu perkara yang saya perasan, filem ini adalah sebuah melodrama dan bukannya paparan realisme sekolah André Bazin (sekurang-kurangnya bagi saya.) Jika Fadz merasakan bahawa runut bunyi filem ini menjelekkan, anehnya runut bunyi inilah yang berjaya membuatkan saya rasa bagai nak menangis (tapi hanya berlaku seketika diakhir-akhir waktu.) Selain itu, saya juga perasan beberapa situasi pelik. Bagi saya watak Awi adalah simbol modeniti serta pembaharuan yang cuba menggodam kekangan tradisi dengan memasukkan unsur gitar ke dalam persembahan wayang kulit. Awi punya visi, walau bagaimanapun ia dihalang keras oleh gurunya Awang Lah. 

“Cerita wayang kulit tu semua dari aku, kau menghafal je” – Awang Lah

“Kau nak lawan aku? Kau nak lawan tok gurumu?” – Awang Lah

Tapi anehnya semasa rombongan UiTM tiba di bengkel, Awang Lah tiba-tiba tunduk kepada kehendak modeniti. 

“Biasalah, anak murid memang lagi pandai dari tok guru” – Awang Lah

Bercakap soal ruang, dalam mempertahankan tradisi, sepatutnya ‘orang luar’ menyelinap masuk ke dalam dunia wayang kulit Awang Lah dan bukannya Awang Lah yang menyelinap masuk ke ‘dunia luar’. Oleh itu, ketika babak-babak ‘itu’ dipaparkan, ianya jadi kelakar. Tambah pelik, ‘orang luar’ ini berbahasa Inggeris dengan Awang Lah, di bengkel Awang Lah! Ini simbolik kepada jajahan imperialis bahasa bagi saya.

Sekali lagi, diakhir kisah, Awang Lah telah membeli sebuah kereta (simbol modeniti). Walaupun kereta ini bagi saya sensitif, sebagai simbol acuan atau ikut-ikutan, saya percaya dalam konteks filem ini ia tidak bersangkut-paut. Saya optimis Awang Lah redha dengan pembaharuan-pembaharuan yang bakal dilakukan oleh Awi. Tapi dalam masa yang sama, sebelum itu Awi telah dibelasah teruk kerana telah ‘ter’tidur bersama Melor di bengkel. Ini barangkali adalah satu amaran keras kepada pelajar-pelajar filem – di dunia sebenar – bahawa tidak salah untuk menuju ke arah modeniti selagi ia berlandaskan syariat Islam. Sungguh comel :-)


Ridhwan Saidi