Ahad, Januari 11, 2009

S&M

Saya ingat, hari tu, saya mahu berhenti menulis. Rasa macam dah lemau. Tapi, mungkin lebih baik rasanya kalau terus menulis, setelah fikir balik semula. Ataupun yang lebih tepat..err..merapu.

Bakat? Talent?? Siapa peduli! Kalau betul-betul ada, dan daya rasa yang baik, ia bonus!

Menulis, bagi saya, sama saja macam melukis, ataupun bermusik, atau, bernyanyi. Sebaiknya bersifat peribadi, agak egoistik, self absorbed, dan syok sendiri. Pedulikan dunia sekeliling yang tak akan berhenti merayu, memohon untuk dibelai selagi tak puas, sedangkan kita semua tahu malah bersetuju, ia tidak akan pernah puas.

Kata lain yang mungkin lebih tepat, ia umpama self liberation, pembebasan diri dari toksik-toksik kehidupan yang seakan teramat pedih, ngilu, busuk, menyakitkan, tapi sedap untuk dilayan.

Layan diri.

Menulis, maksud saya.

Baik, esok pagi-pagi, saya mahu mengembara ke negeri Antah Berantah, kepingin menikam khayalan.


Mohd Ikhwan Abu Bakar