Isnin, November 25, 2019

Apa yang dibuat untuk tahun 2019

Sebelum menyenaraikan kerja-kerja teater pilihan orang lain yang saya tonton untuk 2019, akan saya senaraikan dulu apa yang saya bikin sepanjang tahun ini. Saya sendiri sudah lupa yang mana dulu yang mana kemudian, diharap dengan adanya entri ini, ia lebih mudah untuk saya atau sesiapa dari masa depan untuk rujuk dan kesan kembali, “Bulan berapa kita buat benda ni? Oh, rupanya…” Rendisi entri ini lebih kurang sama dengan apa yang telah saya buat untuk tahun 2018 dan 2017 (sila klik). Mungkin ia boleh dijadikan satu amalan.

PESTA PLAYLET
3-4 May 2019 // KongsiKL, Old Klang Road
Dari segi skala, Pesta Playlet yang terbesar, malah saya terfikir jika saya prolifik sekali pun, ia wajar direalisasikan paling rajin setiap dua tahun sekali. Begitu banyak energi dicurahkan, dari segi emosi, intelek dan kudrat dan tenaga fizikal, malah ia perlu dibantu oleh mereka yang bersemangat tinggi. Saya tak mampu berdiri dan berjalan apabila habis pesta ini (ketika sapu dan mop lantai gudang seluas 10,000 sqf bersama mereka yang stay), dan saya fikir walaupun dengan seluruh energi saya seorang, ia masih tak boleh berlaku. Ia perlu suatu keramaian dan sekumpulan energi untuk gotong-royong bersama. Macam dalam kenduri, orang yang paling banyak buat kerja fizikal ialah budak-budak kampung, yang biasanya cuma diupah dengan sekotak rokok. Dalam kes ini, memang benar, mereka yang bantu saya set up ruang hingga ke subuh, yang paling tiba-tiba ikut membantu. Saya tidak akan namakan siapa tetapi betapa saya atau kami semua yang memang membuat, berasa amat berterima kasih. Sudah tentu, mereka yang melibatkan diri dengan menawarkan daya intelek dan emosi juga dihargai. Pentingnya untuk ada kontribusi yang berbeza dari pihak berbeza dalam menjadikan pesta ini. Cuma saya sebagai diri, telah curahkan dari segala aspek: intelek, emosi dan kudrat membuatkan ia terasa ekstrim. Ia sesuatu yang tak pernah saya lakukan, iaitu untuk jadi buruh, penyair dan pemikir dalam waktu yang sama. Terlebih dahulu saya sudah persiapkan diri untuk hadapi situasi ini ibarat sebuah endurance art. Cuma bila ia melibatkan seluruh fakulti diri, setelah habis pesta tak hanya saya tak boleh berdiri, saya juga tak boleh berfikir dan merasa. Saya terhenti, termenung dan jadi hening buat seketika—sebelum tiga hari dengan tidur yang nyenyak untuk kembali menghakis sisa-sisa penat. Ia fatigue tubuh, otak dan jiwa serentak. Selepas ini taubat saya tak mau letih sebegini lagi, jadi saya harap lebih ramai teman-teman yang boleh turut membantu sedikit-sebanyak untuk cover dari segi pemikiran dan juga tenaga melaksana. Saya harap apa yang telah kami curahkan mampu beri kesan secara langsung atau tak langsung, se-simple inspirasi, buat mereka yang terlibat dan hadir atau malah buat mereka yang cuma sekadar mendengar khabar berita mengenainya secara storytelling dari mereka yang hadir. Semoga lebih kuasa kolaborasi secara grass-root di masa mendatang!

Info lanjut: https://mokamochaink.com/pesta-playlet/

Mereka yang terlibat: Azrin Fauzi, Nurul Aizam, Hannan Barakbah, Walid Ali, Md. Fariq Khir, Nana, Abdul Rahman Shah, Adriana Nordin Manan, Fasyali Fadzly, Sandee Chew, Lim Paik Yin, Mark Teh, Farez Najid, Mia Sabrina Mahadir, Tan Cher Kian, Lew Shu Ni, Theyvapaalan S Jayaratnam, Juno Hoay-Fern, Nyna Roslan, Shamnirul, Narmatha Shanmugam, Aiman Aiman, Rashid Akhmal, Amirul Rahman, Roshafiq Roslee, Tasha K., Bebbra Mailin, Syafiq Syazim, Arshad Termizi, Saiful Wazien, Mucky, Sadiq M. Jamil, Elena Laurel Moujing dan Romo Hernandez.


TEATER MODULAR BOX SET
Mei 2019 // terbitan Moka Mocha Ink dengan sokongan INXO Arts Fund 2018
Proses causality/terjadinya box set ini agak organik, di mana terjemahan bahasa Inggeris-nya bermula sebagai sari kata Inggeris (sebagai draf pertama), yang diterjemah oleh saudara Alfian Sa’at ketika saya dijemput untuk mempersembahkan Teater Modular secara staged reading (selain kelola bengkel playwriting) di Teater Ekamatra, Singapura pada tahun 2017. Lalu ia secara perlahan-lahan difikirkan untuk ambil bentuk buku, kerana kami di Moka Mocha Ink asalnya penerbit buku, jadi segala skil penerbitan dan pembikinan buku yang melibatkan kertas dan penjilidan sudah ada dalam hati kami, jadi macam rugi kalau tak diusahakan. Pembentukan buku ini juga ambil bentuk box set, kerana saya tidak mahu kesemua playlet-playlet ini terjilid dalam satu buku. Ini melawan sifat modular Teater Modular ini sendiri yang sepatutnya boleh disusun secara bebas dalam menjadikan ia suatu perasaan pembacaan yang penuh. Susunan playlet yang dibaca dan dipilih secara bawah sedar oleh pembaca, akan memberi suatu pengalaman yang unik. Dengan 13 playlet, kombinasi yang boleh dihasilkan via dua playlet berbeza ialah 8,191. Itu baru pilih dua. Kalau pilih empat seperti pementasan yang biasa kita lakukan, kombinasinya akan jadi lebih banyak, dan kalau seluruh 13 nombor itu disusun, kita boleh dapat jutaan kombinasi susunan. Saya sendiri tidak tahu, apa perasaan ketika semua susunan-susunan ini dibaca. Ia di luar kuasa dan pantauan saya. Kerja/karya ini lebih besar dari diri saya. Ia ada hidupnya yang tersendiri (sudah tentu seperti kerja/karya saya sebelum ini). Perasaannya persis sebuah novel yang membuka 1001 perasaan. Perasaan yang nyambung boleh terbawa dari satu playlet ke satu playlet misalnya. Dan jika ia diselang-selikan di antara terjemahan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris (13 + 13), kosmos Teater Modular ini akan terbentang seluas semesta. Dengan kata pengantar Alfian Sa'at dan suntingan Nurul Aizam serta proses selama 2 tahun sebelum ia diuji dan dijungkir balik dalam siri Teater Modular Redux, Teater Modular dibekukan seketika sebelum ia dicairkan kembali dengan para aktor/performer, cahaya dan bunyian.

Info lanjut: https://mokamochaink.com/teater-modular-box-set/


TEATER NORMCORE: DOUBLE BILL at George Town Festival 2019
23-24 Julai 2019 // Bangunan U.A.B., George Town
Ini kali pertama saya mementaskan teater (berskala penuh dan bukan reading) di luar Kuala Lumpur, jadi banyak perkara baru yang saya dapat input dan perhatikan. Jika Pesta Playlet lebih usaha fizikal dan kerja keras, Teater Normcore: Double Bill ini lebih santai, berangin dan menggembirakan, kerana ia melibatkan road trip, tinggal bersama dan makan-makan—lebih mendekati percutian. Kami juga berpeluang bertemu dan makan malam bersama Yusof Bakar, yang saya rasakan penting, dalam mengukuhkan silaturrahim antara situasi semasa dunia teater dan performans di Penang dan Kuala Lumpur. Yusof Bakar sendiri suatu karakter, tanpa sedar sudah lebih sepuluh tahun saya sedar kewujudan tulisannya via Pegawai Khalwat terutama di ruang-ruang komen blog. Untuk bertemu beliau secara fizikal merupakan sebuah pengalaman magikal. Selain itu, sebelum pementasan dibikin di Penang, kami juga ada lakukan previu tertutup di Alam Budiman yang turut memberikan suatu pengalaman yang raw dan asyik.

Info lanjut: https://mokamochaink.com/teater-normcore-double-bill-at-gtf2019/

Mereka yang terlibat: Rashid Akhmal, Mia Sabrina Mahadir, Tasha K., Ani Aziz, Nurul Aizam, Tan Cher Kian dan Amirul Rahman.


TEATER NORMCORE: HAMLET FANSURI
23-25 Ogos 2019 // PortCommune, Petaling Jaya
Ini kerja teater full length kedua saya selepas Stereo Genmai (2018), dan saya paling akrab dengan form ini sebab ia tak ubah macam tulis novel. Tak seperti siri Teater Modular yang lebih ringkas atau melibatkan direction lebih dari seorang, atau Double Bill yang lebih pendek dalam skala sebabak, dengan full length visinya tunggal dan emosinya akan escalate dari awal sampai ke hujung. Ia ada stretch atau regangan yang cukup dalam 70-80 minit untuk beri kesan emosi yang terkumpul, semakin profound dan membesar. Apa yang buat Hamlet Fansuri ini spesial, ia bukan teks tulisan saya, jadi saya lebih bertindak sebagai penterjemah dan penyusun, melakukan dekonstruksi (dalam erti kata sebenar—sebab banyak produksi lain menggunakan perkataan ‘dekonstruk’ ini dengan salah, misleading dan secara semberono) dari segi bentuk dan kata-kata. Projek ini terjadi setelah saya ketahui lokasinya di Port Commune dan saya juga tahu saya akan bekerjasama dengan Kicau Bilau. Dengan bayangan muzik dan ruang, saya garap Hamlet Fansuri ini. Saya menterjemah dan menyusun dramaturgi performans berdasarkan atmosfera ruang dan muzik yang telah saya ketahui. Pendek kata, saya custom made Hamlet Fansuri untuk event ini, ia malah tak boleh di-restage. Jika naskhah ini saya bikin kembali, saya perlu sesuaikan ia kembali dengan ruang baru dan muzik baru. Naluri saya untuk terjemah kembali Hamlet ke bahasa Melayu atas sebab terjemahan sedia ada bagi saya agak keras dan paling koman secara bentuk, tidak tangkap apa yang sedang Shakespeare usahakan, iaitu bayangan-bayangan yang bertindan dan berpantul di antara scene dengan scene, karakter dengan karakter. Apa yang Shakespeare lakukan sebenarnya sudah ada dan turut dilakukan oleh pengarang Hikayat Hang Tuah. Cuma Shakespeare istimewa kerana muncul dengan body of work yang turut berpantul antara satu sama lain (Twelfth Night berpantul dengan Hamlet misalnya), sementara Hikayat Hang Tuah pula istimewa sebab muncul secara tunggal dan sa. Ramai yang tidak sedar bahawa Hamlet Fansuri ini tidak mengikut sekuen asal Hamlet, ada yang kemudian didulukan dan yang dulu dikemudiankan, tapi ini strategi yang perlu dilakukan apabila kita cuma mahu fokus kepada scene-scene tertentu. Hamlet Fansuri cuma berfokus kepada permasalahan keluarga dan lebih domestik sifatnya, jadi karakter-karakter sahabat dan orang istana yang lain tidak penting bagi saya. Yang lebih utama bagi saya landskap fikiran seorang Ophelia, dan kerana itu ia jadi buka panggung. Melalui projek ini juga saya melakukan bacaan mendalam tentang Hamlet, dan mula mengenali Shakespeare secara perlahan-lahan. Untuk mereka yang belajar teater secara formal atau belajar di sekolah antarabangsa mungkin mereka sudah tepu kerana sudah didedahkan lebih awal, tapi dengan saya ini merupakan engagement pertama dan ia inspiring dalam erti kata Shakespeare tak lokek kata-kata. Saya ada dua play full length mendatang iaitu Masam Manis dan Odisi Romansa yang telah saya tulis sebelum saya bikin Hamlet Fansuri dan ia bersifat minimal dan padu sepertimana Stereo Genmai. Dengan pendedahan saya terhadap karya-karya Shakespeare ini, saya teringin untuk tulis skrip full length seterusnya yang tidak lokek kata-kata. Saya ingin tulis play baru dengan dialog yang free flow dan tidak terlalu restrain (meski ini sentiasa penting!) seperti Shakespeare dan pengarang Hikayat Hang Tuah.

Info lanjut: https://mokamochaink.com/teater-normcore-hamlet-fansuri/

Mereka yang terlibat: Roshafiq Roslee, Mira Romanli, Shon Anwar, Nyna Roslan, Rashid Akhmal, Lew Shu Ni, Tasha K., Shamnirul, Nurul Aizam, Amirul Rahman, Icky Tanuki, Kicau Bilau, Lydia Amalina dan seluruh tim Port25!


TEATER MODULAR REDUX
31 Oktober - 3 November 2019 // Serambi Karya, Jalan Bellamy
Jika Teater Normcore tempat visi penuh saya ambil bentuk, Teater Modular pula platform untuk pembikin-pembikin muda lain untuk cuba direct dan aksikan teater-teater bikinan mereka dalam skala yang cukup molek dan comel untuk dicuba buat mereka yang baru. Dalam pada itu saya sendiri ingin direct semua playlet yang saya tulis satu demi satu, jadi ia secara tak langsung kita perlu menjalin playlet-playlet ini untuk menjadikan ia satu pengalaman penuh di lokasi terpilih. Dalam hal ini, Serambi Karya menjadi pilihan. Ini pertama kali pengalaman Teater Modular di mana kita buat di tempat berbilik, maka ia tidak seperti dua yang sebelum ini di mana ia sebuah gudang dan basement yang open plan. Ada playlet yang perlu saya intai dari tingkap, atau celah pintu. Pengasingan secara spatial ini secara tak langsung buat saya yakin bahawa circle sebelum show amat crucial. Itulah poin di mana semua ensembel bersama, jadi kata-kata semangat yang dilontarkan ke tengah akan meresap dan perlu menyatukan seluruh ensembel secara rohani. Jika dalam Hamlet Fansuri di PortCommune saya ingin bawa audiens bermula dengan sentuhan teater kontemporari melalui Ophelia Maldoror dan dari situ kita bergerak perlahan-lahan untuk memasuki alam dengan perasaan yang lebih tradisional sehingga akhirnya kita ke kawasan lapang di luar persis teater-teater dan seni tari rakyat dahulu kala; dengan Sesuap Kaseh saya terbalikkan situasi ini dengan memulakan ia dengan perasaan rekaan set yang old-fashioned dengan pokok dan daun kering, selain menyerap semangat old skool rumah Serambi Karya ini, sebelum ia akhirnya menjadi moden dan kontemporari dengan suluhan lampu pelbagai sumber dari pelbagai arah—via partisipasi audiens—yang berada di luar kawalan pembikin, iaitu suatu bentuk keredhaan seperti nama saya. Teater Modular juga menjadi wadah untuk saya meletakkan hipotesis bahawa sejarah pementasan itu penting, dan betapa kesedaran untuk ketahui dan dalami pementasan-pementasan terdahulu itu salah satu cabang ilmu dramaturgi. Dalam kes ini, ia bukan lagi watak dengan watak berdialog, tetapi playlet dengan playlet. Sesuap Kaseh ini sedang berbicara dengan rendisi pementasan, reading dan filem pendek Sesuap Kaseh yang terdahulu (dan teknik ini akan saya kembangkan dan teroka dengan lebih dalam dalam Teater Normcore: Stereo Genmai di Urbanscapes).

Info lanjut: https://mokamochaink.com/teater-modular-redux/

Mereka yang terlibat: Tan Cher Kian, Aliff Adzham, Min Wong, Amirul Syakir, Lee Kylie, Shasha Fairus, Sadiq M. Jamil, Nabil Norsaiful ‘Baelon’, Roshafiq Roslee, Mawar Roseka, Nave VJ, Che Puteh, Lydia Amalina, Amirul Rahman, Nurul Aizam dan mereka yang turut berdamping.


TEATER NORMCORE: STEREO GENMAI at Urbanscapes 2019
21-22 November 2019 // The Godown, Kuala Lumpur
Ia sebahagian daripada double bill Teater : Theatre @ URBN.SENI bersama sebuah play berjudul MISSING oleh Spare Room Production dari Singapura. Oleh kerana ia berlaku di ruang berbeza dan dengan konteks berbeza, maka ini bukan Stereo Genmai restage—tak ada perkataan ‘restage’ dalam kamus teater saya! Jadi oleh kerana kali ini ia berlaku di The Godown, dengan ruang sebagai karakter, maka ia perlukan sikap, rentak dan direction yang sesuai dengan lokasi dan situasinya sebagai sebahagian double bill (ia bukan lagi bersemangat stand alone secara full length). Ramai yang menyukai rekaan pentas kertas yang digantung sebelum ini yang menyembunyikan satu ruang lain di belakang, tetapi oleh kerana saya peka, sensitif dan berjiwa seni, saya tahu ia tak akan berkesan di ruang baru ini. Rekaan set teater dan sinografi tak semudah memindahkan satu elemen dari play ke play tanpa konteks dan sentuhan yang betul. Lagi pula, apabila skala dan permainan (dengan slot bawah 60 minit) Stereo Genmai di Godown ini amat berbeza, ia menguatkan pegangan saya bahawa naskah yang sama boleh dimainkan dengan 1001 cara, soalnya kita perlu tahu cara bermain yang paling cocok. Konsep restage iaitu untuk membekukan sebuah play yang by nature tidak terbeku sifatnya (tak seperti filem dan buku) merupakan sesuatu yang merosakkan akhlak. Sebuah teater sentiasa akan hidup dan organik selagi ia dipentaskan dengan ensembel berbeza, lokasi berbeza dan waktu berbeza. Dalam kepala saya, apabila diminta untuk ‘restage’ Stereo Genmai, saya tahu ia akan tidak boleh menandingi pementasan debutnya jika tiada buah fikiran dilontarkan ke dalam perlaksanaan rendisi kali ini. Ia akan jadi play yang tiada jiwa, jika pementasan di KOTAK itu diambil bulat-bulat untuk dipentaskan di sini. Lagi pula, buat mereka yang hadir, lokasi pementasan sepatutnya terletak di atas pentas tinggi di mana ada skrin di belakang yang tidak sesuai langsung untuk Stereo Genmai. Maka apabila diberi pelan lokasi, saya tahu saya perlu gunakan dinding sebenar The Godown (sepertimana saya gunakan dan expose dinding sebenar KOTAK dulu) dalam memberikan lebih nyawa dan karakter ke dalam play ini. Tak hanya karakter-karakter bernyawa, tetapi rekaan set berbentuk helaian kertas yang dianyam di atas lantai juga mempunyai journey dan hidupnya yang tersendiri (dari rata ke ronyok—dari plane ke volume), dan begitu juga baby Stereo G, yang lahir, terbang dan akhirnya dibakar Raslan. Benda-benda tidak hidup, hidup dalam teater bikinan saya.

Info lanjut: https://mokamochaink.com/teater-normcore-stereo-genmai-at-urbanscapes-2019/

Mereka yang terlibat: Ani Aziz, Hannan Barakbah, Mira Romanli, Tasha K., Nurul Aizam, Puteri Syafirahelmi, Rashid Akhmal dan Amirul Rahman.


LITERATUR: DONGENG SI SITI KECIL
14 Disember 2019 // Jalan Melayu, Kuala Lumpur
Jika LiteraTur yang pertama pada tahun 2016 lebih kepada tindakbalas performer dengan teks sastera (dari Medan Pasar ke roundabout belakang JKKN), dan pada tahun 2017 pula ia lebih kepada gastronomikal tour bersama para pelajar Chinese Study, Universiti Malaya (dari Capitol Cafe ke pasar Chow Kit), kali ini ia lebih bersifat autobiografikal di mana kita akan telusuri Jalan Melayu bersama budayawan/sasterawan Siti Zainon Ismail yang telah membesar di kawasan itu pada tahun 50an. Ia bakal menjadi sebuah sesi santai dan penuh improvisasi berasaskan storytelling dari Siti Zainon sendiri. Kita juga barangkali akan baca sajak bersama-sama atau melukis bersama-sama. Jika kita perlu rehat, duduk dan minum, kita minum; jika tidak, kita teruskan perjalanan. Kawasan lapang dan lanskap urban menanti kita di celah-celah kotaraya. Di pertengahan Jalan Melayu kita akan melawat kedai Pak Wahab, sebelum menuju ke arah Kedai Majid, lalu kembali melalui panggung Coliseum, ke arah Robinsons kembali ke pangkal Jalan Melayu. Projek LiteraTur ini terlantar di jalanan dengan variasi mod yang melibatkan audiens dan spektator. Ia akan berlangsung Disember ini. Meskipun ia belum berlangsung, tetapi untuk entri ini, saya fikir ia menjadi penutup yang cocok, di mana ia berakhir dengan sesuatu yang belum tersimpul. Sudah lama saya tidak berjalan kaki di Kuala Lumpur...

Info lanjut: https://www.literacitykl.com/contact


Meskipun secara kasar saya kelihatan prolifik, tetapi oleh kerana setiap satu projek ini berbeza skalanya, maka ia tidak bikin saya tepu atau mengulang hal yang sama persis rutin, sebaliknya saya perlu sentiasa cerah dan segarkan otak dalam mengharungi bentuk-bentuk seni persembahan dalam skala berbeza ini. Otak perlu ligat berfikir. Ia atas dasar urgency sebenarnya... keprolifikan ini, bukan sebab mahu bikin suka-suka. Jika playlet ibarat rekaan kerusi, teater sebabak ibarat rekaan bangunan, maka teater full length ibarat urban planning. Tidak kira sama ada ia simple atau kompleks, asas memberi bentuk terhadap karya seni yang sedang kita bikin sentiasa sama. Lebih-lebih lagi untuk teater/drama di mana esensinya ialah ‘karakter’ sepertimana esensi muzik ialah bunyi, esensi painting ialah warna, esensi filem ialah waktu dan esensi sastera ialah kata-kata.


Ridhwan Saidi

p/s: Tahun ini juga saya ada terlibat dengan Asian Playwrights Meeting di Yogyakarta, BIPAM di Bangkok, Exploring Dramaturgy di TTDI, etc..., tetapi pengalaman-pengalaman ini akan saya cakup dalam entri senarai pilihan karya untuk 2019 nanti (kalau ada). Entri ini lebih fokus kepada kerja dan karya yang dibikin dan dibuat—rata-rata dengan semangat dan etika d.i.y—dengan sikap berteater yang tak perlu dinaungi kesempurnaan teknikal.