Khamis, Januari 18, 2018

Tiga Bentuk Pembentukan Teater

Saya akan guna analogi yang boleh terjerumus ke daerah klise, iaitu proses memasak. Tapi saya yakin analogi ini berkesan untuk semua lapisan orang, sebab kita semua pernah memasak—kita ada pengalaman dan perasaan intim terhadap proses memasak ini.

Ada tiga bentuk proses pembuatan sesebuah teater. Yang pertama kita ada playwright menulis skrip, dan skrip itu menjadi takdir kepada para pelakon. Ini formaliti lazim, dan malah ia serupa dengan tanggapan umum terhadap proses pembuatan filem. Kita ada skrip dan semua orang ikut skrip itu. Dalam konteks memasak, kita ada resepi. Kita ikut resepi itu. Kita ke supermarket atau pasar beli bahan-bahan yang diperlukan. Kita cari bahan terbaik dan paling sesuai. Proses casting berlaku. Bila resepi itu sebut belacan, maka kita ke bahagian belacan untuk pilih jenama belacan yang kita yakini. Dan apabila kita hadir kembali di dapur, kita masak ikut arahan resepi tersebut. Di sini resepi itu ialah skrip dan menjadi takdir kepada bahan-bahan masakan kita.

Yang kedua, melibatkan improvisasi. Kita masih ada resepi. Kita beli bahan-bahan dan kembali ke dapur. Tetapi kali ini kita tidak ikut seratus peratus resepi tersebut. Ada benda yang kita olah mengikut kesesuaian kita. Kadang-kala ada skrip yang buka ruang bagi pengarah improvise, tetapi ada skrip yang tidak buka ruang ini, tetapi apabila ia jatuh ke tangan pengarah, pengarah itu improvise adegan-adegan tertentu. Tidak terhad di posisi pengarah, kadang-kala pelakon juga melakukan improvisasi. Sama seperti situasi pengarah, ada skrip yang buka ruang bagi pelakon untuk lakukan improvisasi, tetapi ada skrip yang tidak buka ruang ini. Di sini direction masakan itu menjadi milik tukang masak dan bukan penulis resepi. Sebagai contoh resepi tulis daun kunyit untuk dimasukkan ke dalam masak lemak cili api, tapi tukang masak itu tukar dan masukkan thai basil. Di sini nuansa rasa itu sudah berubah. Pengarah sudah masuk untuk ambil posisi author.

Yang ketiga, melibatkan proses devising. Tak seperti dua proses di atas, ia tidak melibatkan proses casting pelakon. Dan ia juga tidak melibatkan teks. Jadi di sini dalam konteks masakan. Tukang masak tadi tidak lagi memasak berpandukan resepi, dan dalam masa sama dia juga tidak ke supermarket atau pasar untuk mencari bahan-bahan. Bahan-bahannya sudah ada di dapur. Tukang masak ini akan guna apa yang ada untuk garap sesuatu. Mencari potensi yang boleh diberikan dua biji kentang, sebiji tomato, sebiji telur ayam, seikat kangkung dan segenggam ikan bilis. Apa yang boleh diolah dari material ini? Di sini proses improvisasi berguna dalam mencari hala tuju dan takdir kepada bahan-bahan sedia ada ini. Sekumpulan manusia berkumpul untuk hasilkan sesuatu, mereka cuba keluar dari kerangka authorship.

Tiga bentuk ini satu bentuk generalisasi, tapi poin yang ingin saya jelaskan di sini bahawa ia merupakan satu spektrum. Di satu hujung ia formal dan seakan teks itu memenjara si penggiat teater manakala di satu lagi hujung ia kasual dan seakan proses pembikinannya lebih demokratik. Ia selari dengan sejarah, sebab memang alami seni, setiap seni yang terbeku, apabila menjadi konvensi, akan dan ingin dipecahkan dan dilanggar oleh generasi yang terkemudian. Ia malah suatu fenomena biasa, jika kita dalami sejarah. Tapi sudah tentu, bagi mereka yang matang, seluruh spektrum tadi merupakan satu ilusi. Yang paling utama adalah apa yang sedang disampaikan. Bagaimana untuk jadikan ilusi itu sebagai sesuatu yang real. Adakah perasan kita ini benar-benar benar?


Ridhwan Saidi