Isnin, April 04, 2011

Belajar Kenal Filem

Kita akan sembang mengenai filem Anu Dalam Botol, sebab bukankah ianya normal untuk bersembang mengenai sebuah filem yang baik?

Yang menariknya mengenai filem ini, ia semacam diserang dari dua penjuru. Yang koya agamis/konservatif akan mengatakan bahawa filem ini ada unsur 'gay' lantas filem ini sucks. Yang koya agnostik/liberal pula akan mengatakan bahawa filem ini merendahkan martabat golongan gay(/transeksual) lantas filem ini sucks. Apa yang boleh saya katakan, kedua-dua golongan ini sama manusia, sama bebal, sama sucks.

Filem seharusnya dilihat sebagai filem.

Mereka yang kononnya 'gayer than thou' menyuruh Khir study fakta pasal beza gay dan transeksual. Katanya watak Bidin/Ruby ini mengelirukan. Adakah dia gay ataupun transeksual? Inilah masalahnya, bagi saya watak Bidin/Ruby ini adalah seorang yang keliru seperti mana manusia-manusia yang saya lihat di luar sana. Kita sebagai bangsa negara ini keliru. Dan keliru ini adalah sifat jamak manusia. Mengenai fakta pula, memang ia berdasarkan fakta, tetapi tak semestinya fakta itu dipaparkan. Filem hidup di dalam fakta dunianya yang tersendiri. Jika mahu meraikan fakta, medium yang tepat adalah dokumentari (itu pun banyak auta.)

Memang saya tidak nafikan jika kita lihat filem ini secara menyeluruh ia memberi gambaran bahawa sewaktu Bidin jadi 'lelaki', ianya lebih melegakan dan menggembirakan; tapi sewaktu jadi Ruby, dengan kita penonton-penonton sekali kena seksa. Tapi ini sekadar permukaan plot sebuah cerita. Adakah golongan 'gayer than thou' ini akan bising kalau watak utama filem ini seorang perempuan? Takkan golongan feminis pula yang akan bising? Jawapannya ya—jika mereka tidak lihat filem sebagai filem.

Begini, mari kita lihat watak Bidin/Ruby yang keliru dan sakit ini. Bila saya sebut sakit bukan bermakna dia gay(/transeksual) dia sakit. Sakit yang saya maksudkan dia ni 'pelik'. 

Lihat, Bidin/Ruby ini hati kering buat pembedahan di luar negara bukan sebab dia temui dirinya seorang wanita (dalam konteks transeksual) tapi sebab pakwe dia kata mesti best kalau Bidin ni perempuan. Dan pakwe dia Ghous ni pun satu, tibai lelaki tapi kata lagi best kalau lelaki tu perempuan. Adakah dia ini seorang gay yang dalam diam biseksual di dunia serba heteroseksual ini? Ya, sekali bayang memang pelik. Tapi kalau kita fikirkan balik, siapakah kita untuk memasukkan mereka ini ke dalam acuan? Manusia seharusnya bebas, suka hati dialah nak tibai siapa pun (asal dengan kerelaan), hey lagi pun ini filem! Takkan kita nak suruh Travis Bickle pergi sembahyang Jumaat, atau pun suruh Hannibal Lecter makan nasi?!

Yang membuatkan filem ini baik adalah kerana ia berjaya membuatkan kita masuk dan rasa ke dalam dunia Bidin/Ruby. Ianya digarap with a dash of ketulusan (macam mana saya tahu? Well saya baru balik dari tayangan filem Pintu Terlarang oleh Joko Anwar yang saya rasakan semangat kepura-puraannya tinggi. Ianya filem yang rajin btw.) Mungkin ya ia adalah jenis-jenis filem yang kamu hanya tonton sekali sahaja seumur hidup. Tetapi ianya merupakan satu pengalaman yang melegakan bagi sebuah filem Melayu.


Ridhwan Saidi