Sabtu, Disember 18, 2010

Fiksi al-Pulpa

Aku mula belajar makan babi semasa usia aku lapan tahun. Waktu itu aku sangka apa yang aku makan itu ayam. Kawan cina kelas aku yang bagi makan masa kat kantin. Ok ke ni? Ok jangan risau, ini makanan halal punya, saya makan hari-hari, mak saya masak. Aku angguk tanda setuju. Masakan mak, patutlah sedap, walaupun daging itu sedikit mentah masih hanyir berdarah. Kringgg! Loceng bunyi rehat pertama berbunyi. Kami semua pura-pura mengeras seperti patung. Kawan cina aku tadi di hadapanku sedang ternganga ingin menyuap suapan terakhirnya. Aku pula sedang kemam daging babi separuh masak hanyir berdarah itu. Sedikit sebanyak rembesan darah itu mengalir keluar dari penjuru kanan bibirku. Aku cuba hirup balik darah babi itu cepat-cepat. Slurp. Kringgg! Loceng kedua berbunyi. Semua pelajar mula bergerak kembali ke bilik darjah masing-masing. Aku meludahkan gumpalan daging terakhir itu ke dalam cawan plastik yang berisi air sirap. Kemudian aku minum air sirap itu sampai habis. Aku berlari mendapatkan tangan kawan cina aku; aku genggam erat tangan kecilnya menariknya ke arah kelas kami di tingkat tiga. Setibanya di koridor di hadapan kelas, aku gelak kepadanya. Si dia pula tersenyum kepadaku sambil menyeluk kocek seluar cuba membetulkan kedudukan seluar dalamnya.


Ridhwan Saidi