Rabu, Disember 15, 2010

DVD Filpen Bin Filem


Sambil mengemaskini cakera keras laptop cabuk saya, membersihkan ruang-ruang terbuang bagi menghadapi projek dengan skala yang lebih besar. Ya, bermula tahun depan saya mahu explore dunia trans-cereka filem panjang pula. Maka dengan itu, dengan adanya kompilasi filpen ini, cukuplah proses pembelajaran dan eksperimen mandiri. Walaupun selalunya saya merasakan filpen-filpen saya ini naif dan mengada-ngada nak mampus, tapi syukur ada segelintir manusia yang berkemampuan untuk layan. Saya rasa-lah...

Malas nak bermelankolia, mari kita berkongsi harapan pathetic saya yang kononnya sinematikus ini. Sebenarnya saya sudah susun beberapa projek filem yang akan dilaksanakan – ada yang sudah berskrip, ada yang sudah ber-treatment, dan ada yang baru bertajuk; takde satu pun yang diadaptasi, cuma kalau ada loose-adaptation secara tak sedar itu tak tahu-lah. Projek-projek ini akan saya hasilkan bukan untuk mencapai kejayaan atau suckcess, tetapi lebih kepada meraikan kegagalan-kegagalan baru lagi menyegarkan. Maaf, saya cukup pantang dengan cara lama.

Setelah beberapa tahun buat-buat sibuk mengenai filem melalui blog ini dan menjadi quasi-antropologis di sebuah universiti awam tempatan, saya telah berkenalan dengan beberapa orang susuk yang membolehkan projek-projek filem saya ini menjadi kenyataan – ditambah dengan teknologi masakini yang terbuka, alhamdulillah.


Ridhwan Saidi