Sabtu, September 04, 2010

Pra-Pemilihan Antologi Surat Cinta Kita

Daripada 30 penyertaan yang kami terima, saya buatkan dua folder, satu namanya 'OK' manakala satu lagi 'KIV.' Dalam folder OK ini, ada 7 teks. Kita boleh consider teks yang sudah berada di dalam folder OK ini sudah terpilih untuk dicetak kelak. Mereka-mereka (err maksud saya mereka) yang bertuah ini adalah:

Mislina Mustafa
Saat Omar
Hajar Aznam
Fared Ayam
Nadrah Mustafa
Aina Atiqah
Sarah Mohammad

Selain itu saya juga memilih diri sendiri dan teks daripada Dewa (yang belum ditulis) menjadikan ia 9. Penyertaan masih terbuka. Oleh kerana overall tone penyertaan yang kami terima banyak bermain dengan arketaipal kesyahduan 'Rindu Serindu Rindunya' Eddie Hamid, potensi untuk teks anda terpilih bermula sekarang adalah teks-teks yang mempunyai perspektif yang selain itu.

Ada beberapa teks yang menarik di dalam folder KIV, cuma kami mahu antologi Surat Cinta Kita ini mempunyai gradien cinta yang pelbagai. Dalam rona warna ada macam-macam warna, ada cinta kuning, ada cinta merah, ada cinta biru, ada cinta putih, dan ada cinta hitam. Mungkin saya boleh color code-kan secara spontan cinta-cinta ini dengan tema-tema tertentu, lalu tag-kan pada setiap teks (atau warna kertas yang akan digunakan nanti).

Cinta Kuning (coming of age/pra cinta)
Cinta Merah (keberahian/cinta)
Cinta Biru (kemurungan/pasca cinta)
Cinta Putih (keabadian/Tuhan)
Cinta Hitam (nothingness/absurd)

Warna-warna ini boleh jadi bercampur. Seperti teks saya, bila saya baca balik, ianya adalah campuran warna kuning dan hitam, lol.

Satu lagi elemen penting yang menentukan pemilihan kami adalah sustainability teks tersebut. Biarpun ia 100 patah perkataan, tetapi kekal syok untuk dibaca dan ditelusuri. Walaupun nampak seolah tak serius, tetapi kami sebenarnya serius ya. And bear in mind that kita cetak atas kertas, kita akan consume kertas. Setiap kewujudan patah perkataan harus bersungguh-sungguh, jika sambil lewa sila pastikan sambil lewa bersungguh-sungguh.

Kepada yang berada di dalam folder KIV, diharap berserah. Tarikh akhir penyertaan adalah pada 31 November 2010. Prosa dan/atau puisi, tiada syarat; saya hanya faham bahasa Melayu, Inggeris dan Itali. Semua dijemput untuk memeriahkan antologi Surat Cinta Kita ini. Sebarkan kepada kenalan-kenalan anda yang lain. Terima kasih.

Emel penyertaan anda ke: binfilem@gmail.com
sebelum 31 November 2010


JHBT

p/s: Projek ini dijangka siap awal 2011, terima kasih,