Jumaat, Ogos 13, 2010

Ulasan Maskara Shorties 2010

Berbekalkan pengalaman Maskara Shorties 2008 dan 2009, aku paling bersedia pada kali ini. Dua yang pertama itu aku tewas terpaksa pulang awal kebuluran. Yang ini biarpun 5 jam tayangan, masih kekal steady, dah siap makan malam bawa bekal semua. Walau bagaimanapun ianya menjadi satu hal untuk aku ingat kembali satu persatu filem pendek yang telah ditayangkan. Berikut adalah ulasan ringkas dan pandangan peribadi aku terhadap kesemua filem-filem yang telah ditayangkan, berdasarkan aturan poster.

LAWAN oleh Azizulhakim Salleh
Bagaimana filem ini bermain dengan tempo pantas dengan pemilihan syot yang tepat adalah kekuatan Azizulhakim dalam menyampaikan visual karenah Melayu moden yang bersifat kereptiliaan (dewasa ini). Konsistensi ini aku lihat pada Capal juga.

LOW BUDGET LOVE oleh Bainun Waheeda
Aku hanya sempat tonton bahagian kedua-dua pasangan ini berkira-kira nak membayar sepinggan makanan dan segelas air. Sesudah itu aku tak tahan terpaksa ke tandas. Ia membuaikan imaginasi aku terhadap dunia pra-Rumah Ares. 

3 HANTU SILAP MATA oleh Alif Firdaus Azis
Aku menyesal tak ke tandas semasa filem pendek ini ditayangkan. Salah sebuah crowd pleaser pada malam itu.

SROQ oleh Indra Syaabani
Syot pertama aku rasa seolah-olah filem ini seperti mahu mengambil semangat orang asli secara serius, tetapi hampa selepas ia akhirnya dipermain-mainkan. Filem ini membuatkan aku teringat filem Sifu dan Tongga yang belum pernah aku tengok.

THE COLOR OF IDEAS oleh Low Wei Yan
Di penghujung cerita, cokelat Smarties yang berwarna-warni ini hancur akibat perbalahan dan peperangan. Di dalamnya kita dapati semuanya serupa berwarna coklat iaitu sebagai cokelat. Ia adalah analogi comel kepada manusia yang kulitnya berwarna-warni, berbeza kaum, negara, ideologi dll. yang fundamentalnya serupa iaitu selaku manusia.

BADUT oleh Rizal Gunx
Ini adalah filem dengan make up terbaik pada malam itu.

KIAMU oleh Anwari Asyraf
Dengan kebolehan yang sama seperti Azizulhakim, cuma Anwari lebih kemas bermain dengan tempo yang lebih perlahan. Ia tahu bagaimana untuk sustain minat audien. Kesimpulannya ia mengiyakan keganasan yang berlaku di sekolah itu yang lebih nyata sifat kereptiliaannya - survival of the fittest!

ENAM LORONG oleh Syed Zahrul Zarizi
Satu luahan emosi tentang kecelaruan dengan montaj-montaj yang bercelaru, secelaru lebuhraya enam lorong.

A LA FOLIE oleh Sanif Olek
Filem pilihan aku pada malam itu. Mengenai semangat Melayu Singapura berhawakan old-school French New Wave berlatarkan hutan batu dunia imigran. Kaki lima, kegelapan malam, diselangi awang batil moden iaitu sekumpulan pelacur & transeksual yang bercerita mengenai cinta yang secara tidak langsung berkaitan dengan kesemua watak-watak protagonis dan antagonis yang ada di dalam filem pendek ini. Penghujung filem ini aku mengharapkan visual penutup yang kena dengan muzik a la filem-filem Wong Kar Wai tetapi ia tidak menjadi. Kira ok-lah.

IKAN LANGKA oleh Basil Mironer
Tengok tapi tak ingat.

WANT MALAYSIA oleh Mamat Khalid
DVD filem ini tak boleh main kalau tak silap.

SEPI SEORANG ABDILLAH oleh Vovinski Annuar
Dalam filem pendek ini Pipiyapong ada membelek-belek sebuah blog. Blog itu adalah blog ini, yang menjadikan mini doku ini sebagai filem pendek terbaik pada malam itu. Secara ilmiahnya doku ini membawa pendekatan kontemporari pasca moden, di mana subjek temubual menyuarakan filem ini, manakala subjek utama mengaksikan kehidupan sehariannya. Tiada lagi kaedah narator bersuara yang sudah lapuk. Ianya sebuah doku ringan yang kena dengan skala Maskara ini.

NASI LEMAK 1.20 SEN YANG MARVELLOUS & FRINGETOWN oleh Rozinor Razali
Aku ke tandas semasa Nasi Lemak 1.20 Sen Yang Marvellous. Bagi Fringetown aku tidak begitu nampak apa yang tertera pada poster yang dibuka oleh koboi-koboi itu, yang aku syak penting kepada penceritaannya.

MR. AND MRS. BBM oleh CST PRODUCTION
Serius aku betul-betul terlupa yang ini.

MY FATHER & HIS CELLULOID oleh Daven R.
Yang ini pun.

FIGHTING FIT oleh Sulaiman Salamon
Sebuah filem pendek 'Singapura' yang persis to the point dengan perlaksanaan dialog yang berkesan.

SUNRISE oleh Platon Theodoris
Yang ini pun tak ingat.

PEMANDU PELENCONG oleh Tok Rimau & Jimbo Tiram
Yang ini ingat, tapi tak minat, macam mana tu?

SUJUD oleh Muhammad Rahimi
Persoalannya mudah, siapa yang lebih khusyuk semasa bersujud, yang tidur atau yang sembahyang?

BABI ITU KHINZIR oleh Faiq Khalifa
Sketch komedi a la P.Ramlee, sekurang-kurangnya.

PERT.A.M.A oleh Halimi Hassan
Ini kali yang ke-20 aku layan filem ini, cuma pada Maskara ini, ia adalah yang paling berkesan buat aku. Kepudaran warna pada skrin barangkali membuatkan aku larut ke dalam dunia cinta pertama mereka.

MAMAT oleh Ajami
Ajami harus terus menghasilkan doku-doku penting kecil tapi besar sebegini.

PETRA BOND oleh Chin Yew
Sebuah filem pendek korporat yang sedikit lari daripada konteks acara. Walau bagaimanapun ia ternyata 'menghiburkan' dengan persekitaran pejabat yang begitu asing buat aku.

UNTITLED (Rumah Ares/Racun) oleh Ares Bahar
Racun (Klorok sebenar) merujuk kepada 'perempuan' yang akan mempermainkan lelaki di dalam komedi patriaki santai ini sebagai respon terhadap rancangan-rancangan dan filem-filem feminisme seperti 3R, Pisau Cukur dan seumpamanya.

PENUMPANG oleh Alhafiz Burhanuddin
Ini adalah filem yang paling anti-audien pada malam itu. Dengan filem tidak berdialog ini, ramai audien yang terseksa mula berdikari meletakkan dialog sendiri seperti, "apekebenda ni? tak faham, apa ni? dah agak dah, aik? dll." Mungkin hanya ada beberapa kerat sahaja yang larat larut ke dalam filem ini. Filem ini adalah mengenai keterasingan hubungan anak bapak yang tidak bercakap sepatah walaupun hanya berdua di dalam teksi.

HENNIE oleh Ethan Page
Filem surreal ini seadanya mengujakan dengan bunyi gosokan gigi yang menyeramkan itu.

THE FOREST SPIRITS oleh Ting Tzu Kiong
Pengulangan epik Cina lama dengan produksi yang mantap. Jika mise-en-scene warna pakaian a la Zhang Yimou diterapkan, pasti ia lebih tampak bergaya. Tapi bila fikir balik, yang seadanya pun sudah ok. Tahniah!


Ridhwan Saidi

p/s: Ulasan rajin: Review-Filem