Selasa, April 06, 2010

Generasi Muda Masakini dan Piet Mondrien

Sebelum saya menuntut ilmu arsitektur, saya sempat bergelumang dengan fakulti Art & Design di Perak selama setahun. Semester pertama untuk asas (foundation) dan semester kedua barulah masuk fine art. Semasa di semester asas ini, ada kelas Drawing. Salah satu task yang perlu kami selesaikan adalah meniru (imitate/copy) mana-mana lukisan para masters.

Generasi muda masakini yang digerakkan oleh teknologi internet, saya sedari munculnya 2 kesan akibat daripada teknologi ini. Pertama, maklumat itu boleh diakses dan diderma di mana-mana sahaja dengan kemudahan gajet sedia ada. Dengan itu ia telah berjaya memecahkan tempurung dan mengurangkan kesulitan seseorang itu untuk mengetahui atau berkongsi sesuatu kepada dunia. Kedua, saya perasan golongan yang tersedia dilabel ‘malas’ ini mula mengeksploitasi kemudahan internet dengan copy paste assignment mereka asal siap.

Ini berbalik kepada pengalaman kelas meniru lukisan masters itu tadi. Out of all, mereka – generasi muda masakini – meniru lukisan Composition II in Red, Blue and Yellow oleh Piet Mondrian. Sudahlah lukis pakai pembaris, tak tahu Golden Section pula. Ish ish ish generasi muda masakini…semua pun nak ambil mudah — poodah!


Ridhwan Saidi