Sabtu, Jun 06, 2009

Tak Ada Apa-apa Pun!

Dalam banyak babak filem Seman yang menarik, saya masih lagi cukup terkesan dengan satu babak ini yang pada saya, dalam konteks filem tempatan, klasik. Tapi sebelum itu juga, saya mahu simpulkan di awal lagi bahawa Mansor Puteh benar-benar seorang pembikin yang memahami medium yang ingin dimainkannya, bukan sekadar ‘buat.’ Jika ‘buat’ ini yang dijual, kita juga perlu sedar bahawa kita perlu ‘bermain’ dengan beribu malah mungkin berjuta-juta lagi umat di luar sana yang juga mem‘buat’, tapi di akhirnya tetap tak jadi apa.

Babak yang saya maksudkan ialah ketika watak Seman berada dalam kapal terbang untuk pulang entah ke mana kerana saya pun sudah lupa. Ah, lupakan saja ke mana destinasi impian Seman. Apa yang penting di sini ialah moment dalam bingkai, saat di mana terjadinya babak lucu antara Seman dengan gadis di sebelahnya yang mana gara-gara kejadian ini, muncul bibit-bibit hubungan mesra antara mereka berdua. Cewah!

Dalam babak ini, romantisnya, si gadis dengan tak sengaja telah tertumpah air ke atas peha Seman yang tentunya dibaluti sehelai seluar. Dengan spontan, si gadis meminta maaf. Tapi aneh bahkan lucu, Seman hanya sekadar berkata, “Oh, tak mengapa. Takde apa-apa. Sikit je ni.” Si gadis seakan tak berpuas hati dengan respon Seman, lalu beliau ‘menduga keikhlasan’ Seman yang mengaku ‘tak apa-apa’ sedangkan seluarnya telah dilencuni air. Tapi sebelum itu, Seman malah mencabar si gadis supaya menuangkan sekali lagi air ke atas seluarnya. Si gadis tanpa ragu-ragu terus saja menuangkan air, dan dengan selamba juga Seman masih berkata, “tengok, takde apa-apa pun. Takde apa-apa pun” sambil tersengih-sengih. Si gadis pula langsung tersipu-sipu dibuatnya dek telatah selamba nak mampus si Seman ini.

Apa yang ditunjukkan di skrin adalah ‘realiti’ filem. ‘Realiti’ adegan ini menunjukkan bahawa Seman tak terkesan dengan air yang telah dicurahkan ke atas seluarnya. Beliau sekadar menunjukkan reaksi lucu, nampak tak terganggu dek seluarnya yang basah itu. Sedangkan dalam realiti, lazimnya kita, apabila seluar basah, pasti berasa tak selesa. Jika seluar kita basah, kita selalunya mahu ia cepat kering, kerana mahu kembali berada dalam situasi ‘selesa’. Sebab itu apabila kita membasuh pakaian, kita wajib mengeringkan pakaian yang basah selepas dibasuh itu, agar nanti boleh dipakai semula. Bayangkan, kalau konsep basah tapi tak akan kering, saya percaya kita semula akan berhenti membasuh baju, atau paling tidak kita akan menukar modus-operandi kepada cara basuhan kering.

Kembali semula kepada Seman. Berdasarkan pandangan peribadi sebagai seorang penonton, pengadeganan ini secara halus telah menghancur-leburkan pra-konsep kepada sesuatu realiti. Tanpa merujuk pada apa-apa teori, saya selalu percaya apa saja realiti di hadapan kita sebenarnya telah di-design untuk kita terima-pakai. Kita sering percaya kepada sesuatu itu atas dasar persepsi rekaan yang telah di-set dalam sel otak. Dan persepsi ini pula terbentuk hasil dari pengumpulan pengalaman kita yang lepas, ditambah dengan ilmu pengetahuan yang bersifat saintifik yang diperoleh dari sumber bercetak seperti buku atau elektronik seperti internet. Tapi dalam masa yang sama kita lupa, bahawa realiti itu tak wujud sehingga ianya benar-benar ‘wujud’ – sama ada ‘ada’ ataupun ‘berlaku’. Apa yang telah ‘ada’ atau ‘berlaku’ tadi akan disusuli oleh respon yang mempunyai caj berlawanan, positif atau negatif, baik-buruk, suka-benci, dll. Namun kita kerap tersasar percaya akan konsekuensi terhadap sesuatu kejadian sebelum ianya benar-benar terjadi.

Sebagai contoh renungan, andaikan kamu keseorangan di rumah. Tiba-tiba, perut kamu memulas. Oh, tidak. Jijiknya. Ok, saya tukar. Andaikan pula badan kamu melengas dan melekit akibat suhu di rumah terlalu membahang, kononnya akibat kesan pemanasan global. Lalu kamu mengambil keputusan nekad untuk mandi. Ya, kamu di kala ini keseorangan di rumah. Tak ada sesiapa walau hantu galah sekalipun. Tapi, perasan atau tidak, waktu kamu masuk ke kamar mandi, kamu secara spontan akan terus menutup pintu kamar mandi kamu. Mengapa pula? Bukan kah kamu tinggal seorang saja? Hai, dah lupa ke? Atau otak dah mereng? Mengapa perlu menutup pintu, sedangkan kamu saja di rumah? Takut orang mengendap? Soalnya siapa?

Nah, kamu lihat bagaimana pra-realiti tadi telah mengaburi fikrah kamu akan konsekuensi terhadap sesuatu bentuk kejadian. Tiada sesiapa yang akan menonton kamu berbogel tapi kamu masih lagi paranoid takut diintai orang. Inilah yang kita lakukan sehari-hari. Kita telah melangkaui hakikat sebenar kepada sesuatu kewujudan atau kejadian. Tapi dalam Seman, sama ada sengaja atau tak, konsep ini dipersoalkan. Realiti tak akan kita kecap selagi ia belum benar-benar terjadi. Dan hakikatnya, konsekuensi kepada sesuatu wujudiah/kejadian itu masih lagi terbuka luas untuk sebarang andaian atau kemungkinan. Dalam kes bilik mandi tadi, kamu boleh saja membiarkan pintu bilik mandi itu terbuka luas, andai realitinya saat kamu mandi tiada mata-mata horny yang memerhatikan kamu. Nak tahu lebih lanjut, sila bertanya kepada Kak Nasha Aziz kita, sebab beliau pasti lebih arif dalam bab-bab sebegini.

Dan dalam Seman pula, Mansor Puteh telah menggunakan medium filem untuk mencipta hakikat lain, bahawa Seman tetap ‘tak apa-apa’ walau seluarnya telah basah. Ini amat-amat bertentangan dengan pra-realiti yang kita semua pegang di alam nyata di mana kita pasti setuju pabila seluar kita basah, kita pun naik menyampah. Kerana itu, waktu adegan ini berputar, ramai audien telah ketawa terbahak-bahak, termasuklah saya, walhal hakikatnya kami semua sedang mentertawakan diri sendiri. Hahahaha!


Mohd Ikhwan Abu Bakar

p/s: Selamat Hari 'Slayer' Sedunia. Kalau tak tahu yang ini, ha kantoi! Nampak sangat yang kamu ini masih Mat Belia=)