(a) Montajis (Rudolf Arnheim, Sergei Einsenstein, dll.)
(b) Realis (André Bazin, Siegfried Kracauer, dll.)
2. TEORI FILEM MODEN (teori filem 'kontemporari')
(a) Semiotik filem (Christian Metz—Film Language, Language and Cinema)
(b) Teori filem pasca-struktural (semiotik kedua, psiko-semiotik): teori filem Marxist dan psikoanalisis Stephen Heath, Colin MacCabe, Metz—The Imaginary Signifier, Jean-Louis Comolli, Jean-Louis Baudry, Raymond Bellour, dll. (perubahan daripada 2a ke 2b akibat kesan teori sebutan berdasarkan linguistik Émile Benveniste)
3. TEORI FILEM KOGNITIF
(a) David Bordwell, Noël Carroll, Edward Branigan, Joseph Anderson, Torben Grodal, Ed Tan, Murray Smith
4. SEMIOTIK FILEM KOGNITIF
(a) Teori baru sebutan (Francessco Cassetti, Metz—The Impersonal Enunciation)
(b) Semio-pragmatik filem (Roger Odin)
(c) Chomskyan generative grammar dan semantik kognitif filem (Michael Colin, Dominic Chateau)
Ridhwan Saidi
p/s: Mahu hancurkan teori mesti tahu teori dulu.