Selasa, Mei 12, 2009

Amateur Counter-auteur.

Gua seronok memutuskan sebarang idea atau konsep dengan si pengeluar idea atau konsep. Craft dahulu, artisan kemudian. Untuk menyelami pemikiran individu, gua perlu pastikan yang individu tersebut selayaknya menepati ciri-ciri seorang seniman. Setakat bloggerempit, buat apa gua nak ambil kesah atau peduli. Ambil contoh, jika sesebuah filem itu macam gampang, buat apa gua nak sibuk-sibuk hal ehwal si sutradaranya. Ini sama juga macam blog, jika content sesebuah blog itu macam gampang, buat apa gua nak sibuk-sibuk pasal blogger-nya. Daripada penulisan atau filem-lah baru kemudian gua perlahan-lahan ambil kisah dan peduli pasal individu tersebut. Setakat ini, di dalam dunia ini, gua rasa diri gua seorang saja yang berbaloi untuk difahami. Sebab neraka lain umpama zombie.


Ridhwan Saidi