Selasa, Mac 03, 2009

Artis dan Imagi

Seorang artis tulen seharusnya punya upaya membayangkan apa saja di luar batas normaliti. Sebagai contoh, kenyataan bumi itu ‘bulat’ merupakan fakta. Paling tidak, inilah yang dipersetujui oleh kita semua, makhluk yang bukan artis. Tapi dengan kekuatan daya imaginasi dan semangat eksplorasi seorang pemikir atau artis, kenyataan bumi itu ‘bulat’ tak mustahil menjadi ‘rata.’

Adalah sangat rugi jika seorang artis, atau pseudo-artis hanya tahu menerima mentah-mentah kenyataan, tapi tiada kebebasan atau bacul untuk menafsir atau mengolah kenyataan ke dalam bentuk pemikiran sendiri, imaginasi sendiri.

Fakta kering boleh disampaikan melalui pemberita, misalnya. Itu jika hanya mahu 'menyampaikan’ saja. Tak payah seniman atau pemikir menyibuk-nyibukkan diri.

Yang dikongsi ialah idea dan semangatnya, artis, untuk memandang ‘kebenaran’ itu ke suatu sisi lain. Ini yang membezakan artis dengan bukan artis. Ini yang menjadikan seseorang individu yang layak dipanggil artis; artis. Ini juga yang membezakan artis dengan fatamorgana ‘Mawi World.’

Jika artis hanya selesa berlegar-legar dalam ruang kebenaran utilitarian, kita tak perlu merasai lagi kemanisan (atau kepahitan) seni seorang artis yang sebenar. Lalu, dunia langsung jadi keras, penuh dengan ahli politik. Hehe..

Artis atau pemikir juga tak sepatutnya takut menongkah arus, mencabar formaliti. Berfikirlah di luar batas ruang dan waktu. Jika berani, bermimpilah yang masa itu tiada atau tolaknya terus ke depan.

Kata Jean Renoir, jika sesuatu teori itu menetas menjadi fakta, maka hancurkannya!


Mohd Ikhwan Abu Bakar