Sabtu, Februari 14, 2009

Leteran Di Pagi Valentine

Hari ini, hari Valentine. Secara teknikal, saya tak sambut apa-apa hari ini. Nak sambut buat apa? Untuk yang konon sedang bercinta, mereka mungkin teruja akan kedatangan hari ni, mungkin. Sungguhpun saya tak merayakan hari Valentine, saya tak iri langsung, dan juga tak bermakna saya menentang perayaan ini. Jadi, ini hari saya ingin berleter, macam Mak Cik Bedah. Boleh kan?

Pernah sekali saya lontarkan soalan pendek kepada seorang rakan, yang konon sedang bercinta. “Eh, esok hari Valentine. Kau tak sambut ke?”

Ini soalan umpan. Saja-saja. Sebenaranya saya tak peduli sama ada dia dan kekasihnya sambut Valentine atau tidak keesokan harinya. Tak penting. Cuma saya cukup berminat untuk dengar respon dari rakan saya ini. Lagipun, saya memang berminat melihat reaksi manusia. Dan katanya, dia tak sambut. Buat apa sambut, itu hari orang Kristian. Dang!

Pada saya, hari Valentine juga seperti kebanyakan hari-hari perayaan lain, sebagai penambah seri, seri dalam perjalanan ketamadunan manusia. Lebih banyak perayaan, lebih meriah kehidupan, lebih berwarna, lebih bermakna. Hampir kesemua perayaan perlukan mitos atau kisah lagenda, selain dari faktor-faktor fundamental lainnya seperti keagamaan, ideologi atau budaya. Mitos dan legenda inilah yang selalunya membentuk naratif sesebuah perayaan menjadi lebih indah. Perayaan Krismas misalnya, telah disulam dengan mitos kedatangan Santa Claus, padahal si Santa Claus ini logiknya tiada kena mengena dengan hari kelahiran al-Maseh Jesus, kerana orang tua berjanggut putih melebat ini hanya sebahagian naratif kepercayaan Pagan milik orang asal Eropah, lama sebelum agama Kristian bertapak di sana. Pendek kata, perayaan tanpa elemen mitos dan legenda mungkin akan jadi perayaan yang kurang seri laksana malam Aidilfitri tanpa diterangi pelita Tujuh Likur. Atau kalau masak nasi lemak, nasi itu tak cukup santan. Apa barang! Sama juga halnya dengan hari Valentine ini, tak terlepas dari mitosnya sendiri. Tapi mungkin kamu semua, pembaca, sudah tahu kan kisah di sebalik hari Valentine yang terselit dalam lagenda Aurea, jadi tak perlu saya ceritakan lagi. Bagi yang tak tahu, kamu boleh google.

Dan bila becakap tentang Valentine, ini bukan soal agama, tapi soalan cinta, soal kasih sayang, ah, senang cerita, soal kemanusiaan. Apa yang dilakukan oleh si paderi bukan atas dakwah agama semata-mata, tapi ekspresi fitrah manusia yang tak mampu dibendung oleh sang penguasa. Membaca naratif Valentine, kita dibawa semula ke dasar kemanusiaan hakiki, tentang betapa rasa sayang (bukan restoran) itu adalah fitrah manusia semua bangsa, tanpa agama, atau belenggu kuasa. Kuasa ‘cinta’ (huh!) itu sentiasa merentasi sempadan bangsa, sempadan kepercayaan, sempadan usia, malah, sempadan geografi. Magis cinta nyata tak mampu dihalang oleh tebalan tembok Jericho, jerisi besi Carandiru, sepasukan FRU mahupun ‘tangki’ Abrams, Lautan Hindi atau Pasifik atau apapun. Magis cinta mungkin berkemampuan membuatkan si penghayal cinta sanggup menyeberangi Selat Inggeris bertarung dengan gelora ombak. Tak percaya, tanyakan saja pada si Malik Maidin.

Kalau ya dakwah sekalipun, apa salahnya. Adakah orang Kristian saja yang boleh bercakap soal cinta dalam dakwah? Adakah untuk bercinta, seseorang itu perlu menjadi bongok hingga timbul rasa mahu memeluk pegangan Kristian, hanya kerana pengaruh kisah St. Valentine? Alahai, lembiknya iman kamu! Jikalau sesama manusia kita ditakut-takutkan untuk berkasih sayang, seperti cerita dalam lagenda Auden tentang larangan bagi pria untuk berkahwin, atas alasan askar yang sudah berkahwin tak perform di medan perang, hanya kerana para pria mahu dijadikan alat buat pengukuh kekuasaan, apa perlunya kita bermimpi tentang cinta kepada Tuhan? Satu hal yang agak menarik juga, hari Valentine ini tak dibalut oleh doktrin-doktrin karut. Ia masih suci sebagai hari untuk berkasih bagi manusia-manusia bebas yang mahu berkasih sesama manusia, suka sama suka, konon. Cuma ya lah, di akhirnya, terpulang kepada kamu nak sambut atau tidak...

Apa? Maksiat? Come on...adakah kamu perlu menunggu setahun sekali, tanggal 14 Februari, hanya untuk ‘membuat cinta’, yang sekali itu sahaja? Maksiat bahkan berlaku setiap masa!

Dan jangan juga terlalu sempit fikiran. Hari Valentine bukan hak milik mutlak pasangan yang tak diikat tali pernikahan. Ini kerana, di Filipina, hari Valentine sebenarnya lebih menjadi keutamaan bagi pasangan suami isteri, bukan pasangan yang belum atau yang tak mahu menikah. Ertinya, tak mustahil di sana ada pasangan laki-bini usia lanjut yang mungkin melangkaui angka 100 yang masih bernafsu untuk meraikan hari indah mereka.

Tapi, apabila saya bercerita tentang cinta, saya juga tak mahu terlalu beromantik dengan konsep cinta mulus bagai Romeo dan Juliet. Seorang pemusik/penyanyi pujaan saya, Nick Cave, seorang yang handal dalam bab-bab menulis lagu cinta. Beliau katakan, lagu-lagu cintanya dibuat buat isterinya. Tapi dalam masa yang sama, apabila dibawa masuk ke ruang yang lagi kudus, nyata, katanya, lagu-lagunya itu adalah sebagai penyampai prahara cintanya terhadap Yang Maha Esa. Ya, beliau bercakap tentang Tuhan, bukan bininya, bukan kekasih gelapnya atau siapapun, sesungguhnya. Bingo!

Patah balik pada jawapan rakan saya tadi. Bagi saya yang tinggal di negara bertuah ini, ia bukanlah jawapan yang pelik. Saya, seperti yang telah saya katakan di awal tadi, hanya ingin menduga. Tapi, jawapan sebegitu memberikan saya satu persoalan menarik. St. Valentine ini kebetulan saja beragama Kristian. Kalau tak, bagaimana? Apakah jika St. Valentine ini seorang Sami Buddha, maka ia akan jadi perayaan Buddha? Dan kalaulah si Valentine diketahui hari ini sebenarnya seorang Tok Imam? Mungkinkah rakan saya dan kekasihnya tadi akan mula menyambut hari Valentine? Wow!


Mohd Ikhwan Abu Bakar

p/s: Esok, tanggal 15 Februari lagi penting buat saya...lupakan cinta bila dua gergasi Milan akan bergaduh sesama sendiri. Forza Rossoneri!