Isnin, Februari 02, 2009

Konservatif Orthodoks/Liberal Moden

Semasa menaip entri ini, saya baru saja terjumpa dengan sesuatu yang hebat di ruang siber. Ia berupa sebuah video porno amatur tempatan yang menarik, sungguh menarik. Mahu saja saya sisipkan hyperlink-nya di sini. Tapi apakan daya, saya lebih gemar berahsia (rahsia adalah kunci kepada kreativiti.)

Beberapa bulan lepas, saya bergegas ke stesen komuter Kuang dengan menaiki teksi. Di dalam teksi, saya hanya diam termenung panjang. 

Beberapa minit sebelum itu saya turun di stesen komuter Sg. Buloh dari stesen komuter Serdang. Sekarang, persoalannya, kenapa saya menaiki teksi ke Kuang? Dan bukannya naik tren terus ke Kuang? (Walhal satu stesen saja jaraknya.) Begini, beg yang berisi kamera digital Panasonic Lumix DMC FZ20 dan beberapa batang curut Cohiba Siglo nombor IV dan VI saya tertinggal di dalam tren. Jumlah kos keseluruhan adalah sebanyak RM 2500, tapi ini bukan soal kos.

Di stesen komuter Kuang, saya terpinga-pinga menunggu kedatangan tren. Dalam hati berbisik, “harap-harap tren belum terlepas.”

Pagi itu, hari yang sama di Serdang, saya menghabiskan masa lapang saya di rumah teman wanita saya (yang semestinya tidak liberal lagi tidak moden, dan tidak juga konservatif lagi tidak orthodoks.) Kami sedang bercumbuan di atas sebuah kerusi gajah dan tanpa disedari sedang mula terlanjur ke tahap seterusnya. Lalu saya dukungnya naik masuk ke dalam bilik tidurnya. Nakal, saya ikat matanya dengan seutas tali leher, blindfolded. Lebih nakal, sambil berdiri bercumbu saya gapai kamera digital saya dari dalam beg, kemudian buka ia dalam mode video. Sambil rakam pada kadar 30fps, saya tolaknya jatuh ke atas katil. Kamera itu lalu saya letakkan pada satu sudut tanpa diketahuinya.

Boxer merah dengan simbol sabit dan tukul (milik saya) yang dipakainya saya tanggalkan perlahan-lahan, sikit-sikit. Sambil itu saya cium perutnya, kemudian saya cium paha kirinya, diikuti ciuman pada paha kanannya. Separa telanjang berkemeja oversize, kini ianya tersergam indah, kemas dan bersih menunggu masa untuk dilakukan eksplorasi. Dipendekkan cerita, pabila saya lakukan err urutan sensual lidah ke atas sayangnya, nona comel ini lalu selepas itu membalasnya kembali kepada saya. Keadilan dan kesamarataan ditegakkan! Demokrasi cinta dirai.

Sekarang, tidak lagi bermain-main, keadaan menjadi semakin tegang (dan tegang,) rancak lagi bertenaga. Saya sedang berdiri sambil dukung tubuhnya rapat, kamera masih lagi merakamkan adegan-adegan aksi kami. Matanya masih tertutup terikat rapi. Melihat riak wajahnya (yang selalu mendongak ke atas) seraya berkata, “oh God!” berulangkali, saya senyum gembira. Hukum alam, lelaki lakukan apa yang lelaki lakukan, perempuan lakukan apa yang perempuan lakukan. Golongan yang kononnya menyahut seruan luar tabii? Anda buat saya menguap. Plastik kelakar yang dipanggil kondom? Tidak sama sekali, nikmat saya hanya kepada sensasi semulajadi, (siapa perlu kondom jika saya boleh kawal otot pelvik?) 

Sibuk cukup sibuk, ia berakhir dengan kami bersama-sama di dalam bilik air. Saya bersihkan tubuhnya, dia bersihkan tubuh saya. Gotong-royong asas perpaduan! Saya keluar dahulu untuk sembunyikan dan mengalihkan kedudukan kamera ke tempat lain pula, ia diletakkan di atas sebuah meja solek yang sarat dengan barang agar tidak begitu menyerlah. Saya tidak mahu teman wanita saya tahu. Bagi saya seks melibatkan kemaluan dan rasa malu. Tanpa gabungan kedua-dua ini, misteri seks akan hilang lalu ghaib. (Ironinya…)

Gadis bertubuh petite itu kemudian keluar dari bilik air sambil mengukir sebuah senyuman buat saya (tanda terima kasih.) Saya membalas senyumannya kembali, juga sebagai tanda terima kasih. Dia duduk di atas pangku saya, kemudian puji-pujian dilontarkan sesama kami. 

"Hi handsome," katanya. 

“Hi kakak comel,” balas saya kepadanya. 

Sebelum, semasa dan selepas. kami asyik, khusyuk dilamun cinta. Tapi awas, ini tidaklah bermakna kami berkepit 24/7. Disebabkan saya berlatarkan bidang senibina, biar saya terangkan begini. Bagi saya cinta ibarat dua tiang yang menyokong beban struktur bumbung. Jika kedua tiang ini bersandar (rapat) di antara satu sama lain, apa jadi? Struktur bumbung itu roboh. (Ini golongan konservatif lagi orthodoks.) Jika kedua tiang ini telalu jauh (bebas) pula di antara satu sama lain, apa jadi? Struktur bumbung itu juga roboh. (Ini golongan liberal lagi moden.) Oleh itu, kedua tiang ini perlu berdiri pada jarak yang berkadar, tidak terlalu jauh, tidak terlalu dekat.

Saya percaya bahawa golongan konservatif lagi orthodoks biasanya terikat dengan perkahwinan, manakala golongan liberal lagi moden pula hanya sekadar ‘bergeser-geseran’  sesama mereka. Apapun, kasihan, mereka tidak akan jumpa cinta selagi mereka tidak nampak benang halus yang memisahkan lama dan baru, konservatif dan liberal, orthodoks dan moden. 

Yang konservatif lagi orthodoks ibarat manusia buta di dalam dunia yang terang, yang liberal lagi moden pula ibarat manusia celik di dalam dunia yang gelita. Elok! Tu dia tuan-tuan dan puan-puan! (Dalam slanga Kedah, pengaruh Tambat Kaki arahan Khairil Ridzuan, Teater Kompilasi Vol. 1.)


Ridhwan Saidi