Ahad, April 04, 2010

At The End of Daybreak

Dalam perjalanan ke Midvalley, saya tidak meletakkan apa-apa harapan terhadap filem ini. Malah, saya memikirkan helah apa yang patut digunakan untuk tidak menonton filem ini. Di dalam kepala saya, duit yang saya ada ini mahu digunakan untuk membeli peralatan melukis. Saya mahu melakukan sesuatu yang aktif secara fizikal dan bukannya duduk pasif di dalam pawagam. Ini serupa seperti saya mengadap laptop di rumah.

Apapun ini adalah ulasan saya terhadap bentuk dan sains filem tersebut instead of nilai-nilai kemanusiaan. Hal-hal manusiawi cinta-cintun itu boleh dibaca di Tonton Filem.

Filem ini dimulai dengan grafik ganas dan kejam seekor tikus di dalam sangkar mati menggelupur disiram air mendidih. Menariknya filem ini adalah bagaimana babak-babak di akhir kisah yang dipenuhi plot holes dan jump cut, telah diisi secara bawah sedar di awal dan pertengahan cerita (rujuk babak gunting rambut, artikel surat khabar yang dibaca). Kita hanya perlu menggunakan imaginasi kita berasaskan visual-visual yang telah dipancarkan. Sebagai contoh, saya syak pemuda itu telah merogol mayat gadis tersebut sebab...

Seperkara lagi yang menarik adalah bagaimana bentuk filem ini dibina. Ianya diulang secara berkadar. Sebagai contoh terdapat satu babak di mana terdapat ketidaksinambungan ruang dan masa. Gadis 16 tahun itu ada di dalam bilik mahu keluar rumah. Di dalam bilik – pakai kasut – di dalam bilik – buka pintu – dan seterusnya. Ketidaksinambungan yang mudah ini saya perasan diulang sekali lagi di penghujung cerita, cuma ianya semakin kompleks. Yang mana dulu yang mana kemudian? Ianya tidak absurd membabi buta kerana kita telah diberikan rujukan, ini matematik.

Saya tidak berminat sangat dengan hal-hal manusiawi seperti moraliti dan maruah kerana filem ini mempunyai sisi intelek (yakni sains) yang bagus ditambah ia tidak mengada-ngada ‘berat’ atau ‘dalam’. Permainan matematika dalam orde-nya indah disamping beberapa syot yang berkuasa terutama ketika pemuda itu sedang mendail telefon (menghubungi seseorang). Syot mendail ini boleh diambil secara literal, tetapi saya melihat ia sebagai suatu transisi dari alam hidup kepada alam kematian (menghubungi Tuhan). Ianya spiritual. Bagi saya ia adalah ‘durasi cerita’ terakhir tetapi didahulukan (rujuk permainan ketidaksinambungan masa tadi).

Dari segi mise-en-scene (atau ‘setting’ bagi yang kurang faham), saya tertarik dengan penggunaan terowong sebagai node. Saya sedar 3 kali ia diulang. Ke kiri dengan awek (bersama cinta) naik motosikal, ke kanan mencari awek (mencari cinta) dengan motosikal dan akhirnya menangis meninggalkan ibunya (meninggalkan cinta) diiringi azan. Terpulanglah kepada anda untuk memahaminya dari sudut semiotik. 

At The End of Daybreak (2009) oleh Ho Yuhang ini adalah sebuah filem Malaysia (dalam erti kata sebenar). Walaupun perspektif yang digunakan adalah daripada kacamata seorang Tiong Hua, tetapi hal-hal semasa Malaysiawi yang digarap cukup Malaysia. Bila sebut tentang Malaysia, semestinya ia datang sekali dengan 'keunikan' bukan?


Ridhwan Saidi