Jumaat, Mei 01, 2009

X Y

Disebabkan akan/sedang/sudah wujud suara-suara sumbang yang mempersoalkan jantina blog ini, (despite sepatutnya blog tiada jantina.) Dengan itu, gua secara direct mahu jolok sarang karenah masyarakat kita, khususnya yang berbangsa Melayu. Gua tahu dan lu tahu bangsa Melayu ini semangat chauvinist-nya kuat. Lelaki kuat, perempuan lemah habis cerita. Ini gua tak kisah, sebab hakikatnya secara fizikal ia memang begitu. Tapi gua cukup bermasalah dengan lelaki-lelaki Melayu – gua lain, gua Melayu Mulut Manis okay. Now, satu perangai yang tidak hanya tertakluk kepada hubungan di antara jantina, yang menular di kalangan orang Melayu adalah, mereka suka menjatuhkan antara satu sama lain. Ambil contoh peniaga restoran Melayu, bukan bersaing, sebaliknya mereka menjatuhkan peniaga lain. Ini sama halnya dengan lelaki sesama lelaki Melayu. Jika ada yang lain macam sikit, pantang, mereka terus dilabel sebagai dayus, gay, lembik, pondan, bapok dan lain-lain. Why? Agar kelelakian mereka terjamin! Apabila wujud mangsa-mangsa minoriti untuk dijatuhkan, secara tidak langsung mereka rasa mereka lebih tinggi. Bayangkan mereka ini semua pada kedudukan par, untuk menjadi lebih bagus, bukan memajukan diri untuk melebihi paras par, sebaliknya mereka menjatuhkan orang lain, supaya mereka kononnya berada di atas, walhal sebenarnya tidak. Mereka-mereka ini akan senantiasa berada di takuk yang sama, tidak berganjak. Sebab itu orang-orang Melayu tidak maju baik dari segi perniagaan mahupun membuktikan kelelakian, kerana sesungguhnya lelaki-lelaki pseudo-macho ini, hakikatnya dayus. Macam mana gua kenal diorang ini? Mudah saja, lu provoke sikit kelelakian diorang, terus diorang gubra melalut tak tentu pasal. Tak perlu susah-susah buat praktikal, cuba lu bayangkan mat rempit/blogger saja, diorang pantang dicabar kelelakian lantas terus berlumba/menaip untuk membuktikan kelelakian masing-masing, pelik bukan. Bagi gua lelaki sejati akan sentiasa rileks (sebab mereka kenal diri mereka,) hanya budak-budak mentah baru akil baligh saja yang terhegeh-hegeh ingin membuktikan kelelakian mereka, atau lebih teruk, mereka yang tidak mengenali diri mereka sendiri.


Ridhwan Saidi