Jumaat, Januari 16, 2009

Orasi Pendek Menjelang Sabtu

Saya terfikir, tadi, sejauh mana sekalipun seseorang itu mengasingkan diri dari dunia sekelilingnya, sedalam mana pun dia menyorok di perut gua, dia tetap jua individu yang wajib berhubung sesama manusia. Walau dalam keadaan yang seminimal mungkin. Ini adalah antara soal yang paling asas, hukum kanun kemanusiaan yang paling azali.

(Dan dalam hal ini, kita perlu lupakan Tarzan Raja Rimba.)

Hubungan yang saya maksudkan mencakupi segala bentuk perhubungan manusia, yang merentasi sempadan bangsa, agama, ideologi mahupun geografi. Hubungan yang pasti melibatkan hubungan antara ibu dan anak, nenek dan cucu, majikan dan pekerja, ketua kampung dan anak buah, penjual dan pembeli, guru dan murid, hubungan adik beradik, saudara-mara, hinggalah hubungan sepasang kekasih.

Perlu diingat, elemen yang paling penting dalam perhubungan ialah kejujuran. Apa saja bentuk perhubungan.

Andaikata kejujuran gagal dibina, kepercayaan pasti roboh. Ini kerana, usah berharap orang akan mempercayai kita jika kita terlebih dahulu berlaku curang, termasuk yang paling kronik, gagal berlaku jujur kepada diri sendiri. Dari jujur inilah, kita membina kepercayaan yang hakiki. Dari kejujuran ini juga datangnya keikhlasan. Pasti.

(Sedangkan beriman kepada Tuhan juga memerlukan kejujuran di dalam hati.)

Jika perkara asas ini gagal dipenuhi, usah membuang masa bercerita tentang kasih sayang. Huha huha tentang cinta, LOVE, l.o.v.e, lurve, loave, termasuk luff dengan dua ‘f’ itu semua hanya tinggal sebagai rekayasa banal dalam kehidupan. Bahkan, pantas saja jadi lelucon si Woody Allen.

Saya tahu, saya sedar, ia beresiko dan mungkin sukar. Tapi, cubalah..


Mohd Ikhwan Abu Bakar

p/s: Ingatan untuk sesiapa saja, termasuk diri sendiri.