Jumaat, Julai 24, 2009

Katering dan Keikhlasan

Keikhlasan sering menjadi percaturan dalam hidup. Bila saya menuduh masakan pihak katering selalunya hampeh, ini juga bersangkut paut dengan soal keikhlasan. Mereka akan berperang antara keikhlasan dan keuntungan. Malah orang yang pandai masak sekalipun, jika tak ikhlas, atau waktu dia masak itu dia sedang marah, masakannya berkemungkinan besar jadi hampeh juga. Oh, sudah tentu, tidak semua syarikat katering yang bersikap tak profesional dan gelojoh dalam mencari untung. Lagipun, ini hanya pandangan empirikal saya sendiri, berdasarkan beberapa pengalaman yang lepas.

Jadi, macam mana saya boleh tuduh masakan sesetengah pihak katering selalunya tak sedap? Berdasarkan hipotesis mentah saya, saya merasakan ia berpunca dari tiadanya unsur keikhlasan ketika masakan itu disediakan. Pihak katering memasak berdasarkan upah. Mereka sedang melakukan bisnes. Orientasi klasik sesuatu bisnes adalah melibatkan modal dan untung. Maka mereka akan bercatur-catur tentang bagaimana modal dapat diminimumkan dan untung pula dimaksimakan. Ini hukum biasa orang berniaga. Saya tak berminat untuk mengatakan ianya satu ‘kesalahan’ atau apa.

Tapi dalam masa yang sama, bahana dari percaturan ini, makanan yang disediakan tak cukup enak. Justifikasi akhir keenakan masakan terletak pada deria rasa, yang hanya dapat ditentukan dengan lidah. Namun mata dan hidung berperanan dalam membentuk persepsi awal tentang sesuatu kualiti makanan. Mata dan hidung berfungsi membangkitkan selera. Ia mengolah cadangan awal, sama ada masakan itu memang menarik atau sebaliknya.

Pihak katering, termasuk juga dengan pengusaha hotel lazimnya bijak memanipulasi deria pandang dan bau untuk mengaburi ‘rasa’ sebenar terhadap sesuatu jenis makanan. Kerana itu, tidak jarang pihak katering atau hotel yang akan mendandan dan menghias makanan itu cantik-cantik, untuk mengolah persepsi awal kita terhadap makanan itu. Ini penipuan yang sering dilakukan oleh pengusaha hotel dan chalet. Kadang-kadang, temberang mereka ini memang betul-betul licik.

Sebagai misalan, terdapat segelintir pengusaha hotel yang mendapatkan bekalan makanan seperti nasi lemak dari pengusaha luar, selalunya pengusaha persendirian yang dibeli dengan kos yang murah kerana dibeli secara pukal. Sampai di hotel, nasi lemak ini akan dihias cantik, dihidang atas pinggan mahal. Dengan mengguna-pakai taktik pembohong ini, mereka akan menaikkan harga nasi lemak tadi berkali ganda. Kalau harga dari pengusaha asal nasi lemak ini RM1 sebungkus, sampai saja atas pinggan mahal milik hotel/chalet, tak semena-mena harganya melambung jadi RM5 sepinggan. Mereka yang makan nasi lemak itu pula akan dilimpahi ilusi prestij, kelas tinggi, hebat dan sebagainya. Padahal pengujung hotel terbabit tak sedar mereka telah ditipu hidup-hidup.

Berbalik kepada pihak katering tadi, ya, sesetengah mereka tak ikhlas kerana mereka memang hanya mahu buat duit. Mereka ini pula selalunya pandai mengaburi mata pelanggan dengan menyediakan pelbagai jenis hidangan. Namun, kualiti setiap hidangan itu yang dipersoalkan sebenarnya. Mereka biasanya akan menggunakan kos yang paling murah dan hasilnya, makanan itu tak memuaskan. Contohnya, kalau hidangan itu nasi ayam, ayam yang mereka sediakan ciput dan kedekut. Kadang-kadang, mereka hanya meletakkan tongkeng ayam. Ini boleh disifatkan sebagai ‘mencuri ketika memasak.’ Maksudnya, mereka akan mencari helah, bagaimana makanan itu dapat disediakan dengan kelihatan ‘sempurna’ tapi hanya menggunakan bahan-bahan masakan yang paling cikai sekali.

Lain pula ceritanya dengan orang-orang lama yang menjadi tukang masak di kampong untuk acara kenduri-kendara. Saya percaya, kebanyakan dari tukang masak ini tak berkepentingan dan lebih ikhlas. Selalunya atas sebab kenal sama kenal, si tukang masak bersedia untuk ‘menolong’ menyempurnakan majlis si tuan rumah. Oleh kerana itu, si tukang masak tak akan memikirkan agenda ‘keuntungan.’ Tukang masak juga akan dibantu secara sukarela oleh beberapa orang anak buah tanpa sebarang upah.

Namun tuan rumah yang berhati perut biasanya tetap akan memberi sedikit upah kepada tukang masak. Tak banyak, antara RM 50-100 berserta dengan dua tiga kotak keretek. Caranya, tukang masak hanya perlu menyenaraikan bahan-bahan masakan yang diperlukan. Ada barang, segala-galanya akan beres. Kebiasaanya, proses ini dilakukan atas persetujuan bersama. Dalam sesetengah keadaan, tuan rumah akan membawa sekali tukang masak ketika memilih dan membeli bahan-bahan masakan terutamanya beras. Tukang masak yang bagus lazimnya cukup arif menilai kualiti beras.

Jadi, jika tuan rumah mahu kualiti masakan yang baik, dia pasti akan mendapatkan bahan masakan yang berkualiti. Jika si tuan rumah kekurangan modal, atau mungkin memang dasar kedekut tahi hidung masin untuk menyediakan bahan-bahan berkualiti, masakan itu beresiko untuk jadi tak sedap, dan ini bukan masalah si tukang masak dan anak buahnya.

Sebagai kelangsungan, andai simbiosis tuan rumah dan tukang masak ini baik, maka masakan itu akan berpotensi besar untuk berasa sedap. Saya sendiri tak tahu bagaimana, macam misteri nusantara pula. Ini mungkin juga magik keikhlasan, yang melangkaui perhitungan untung-rugi. Mereka sama-sama mahu menikmati masakan yang enak, bukan seperti pihak katering yang lebih berminat mendapatkan wang semata-mata dari hasil kerja mereka. Kalau ada tetamu yang hanya merasa tongkeng ayam, mampuih pi la!

Sebab itu juga, kita mungkin biasa terbaca kesah wanita muda yang berkahwin dengan datuk tua bangka yang akhirnya berkecai di tengah jalan. Saya percaya, itu berpunca dari tiadanya keikhlasan dari kedua-dua pihak. Yang perempuan hanya berkehendakkan harta si tua, manakala si tua ini pula hanya mahukan pulangan seks. Masing-masing punya agenda peribadi yang tersirat.


Mohd Ikhwan Abu Bakar