Ahad, Mei 03, 2009

Mat/Minah Bloggerempit.

Dari kacamata gua yang sudah sampai tahap Sufi, Buddha, Gandhi, Gaudi atau Theresa ini, gua lihat mat/minah rempit dan mat/minah blogger serupa saja — gua gelar bloggerempit. Dua-dua Melayu dan dua-dua bebal. Satu ligat di atas jalan manakala satu lagi ligat dalam dunia siber. Tambah teruk, dua-dua groupies. Bila ramai kecoh, berlagak kuat/pandai, tapi bila sorang-sorang melilau macam ayam baru lepas kena sembelih. Pemikiran? Kosong macam tong kosong. By nature, attention seeker. Sebab itu bunyi motosikal bising & keluar layout/design blog yang pelik-pelik, tapi ini semua gua tak peduli. Gua terima ia sebagai pencemaran bunyi/visual. Yang gua kelakar, kedua-dua bloggerempit ini hidup berteraskan teknologi moden. Tapi gua pecah perut bila perangai dan mentaliti mat/minah rempit dan terutamanya mat/minah blogger ini sama saja macam zaman Kesultanan Melayu Melaka. Tak berganjak sikit pun. Patuh mengikut acuan yang telah dibentuk. Pabila kulit moden, isi ortodoks mulalah mereka melalut. Sama ada mereka boleh pull it off atau tidak bukan persoalan. Itu hanya sekadar ciri-ciri harfiah. Ok, walaupun gua reject idea strata/kelas/kasta sosial, tapi realitinya biar gua terang begini. Ambil contoh seorang mat/minah rempit ini minat Fasha Sandha. Sekarang mat/minah blogger ini pula — disebabkan konon punya taste yang lebih tinggi dan terutamanya mahu berbeza daripada citarasa ‘rendah’ mat/minah rempit — mereka minat Keira Knightley. Masalahnya adalah, hakikatnya Fasha Sandha dan Keira Knightley ini sama saja kayu bila berlakon. Sama. Tiada beza. Kayu. Kedua-dua kelompok ini telah alami apa yang gua panggil simptom ‘gerhana pencerahan’ akibat ‘radiasi feudal’. Feudal yang maha bahaya inilah yang telah merosakkan jiwa-jiwa orang Melayu daripada menerima wahyu/bisikan Homer Simpsons. Walaupun gua pakai capal, t-shirt pagoda, jaket batik jawa, takde handphone, takde iPod, takde gajet-gajet canggih terkini, tulis blog kat CC, tapi gua rasa gua antara manusia paling moden (dalam erti kata sebenar) di dunia kini. Gua tak perlu pergi ke negara-negara moden untuk menjadi moden, ini picisan, kucing pun boleh buat. Gua moden atas daya fikirasa gua sendiri dikelilingi oleh masyarakat ultra-ortodoks pseudo-moden. Ini meletakkan gua di tahap kesedaran yang lain, selain IQ gua yang maha tinggi. Lu orang nak jadi moden? Huh modeniti yang Za'ba sulam lu bakar, moden konon. Pigi dah!


Ridhwan Saidi