Khamis, April 30, 2009

Jalan Ke-kayaan

Kesah ini mungkin fiksyen juga. Seorang menteri yang majlis perkahwinan anaknya diraikan di hotel lima bintang, mahu pamerkan betapa kayanya beliau, maka dijemputlah semua hadirin, dari kalangan pembesar negara termasuk ketuanya sekali. Belanja puluh-puluh ribu atau mungkin lebih. Si mempelai mesti bangga gila. Yang hadir mesti takjub. Sialan, bertuahnya dia!

Ini strategi serampang dua mata. Sambil menyelam minum air. Selain ‘walimatul-urus’, boleh juga congak-congak projek yang bakal masuk – masyuk. Ramai orang yang mahu jadi kaya. Tak kesah lah. Biasa la tu. Kalau kamu percaya kekayaan boleh beli, boleh dapat kebahagian hidup di dunia, nah, itu hak kamu untuk percaya yang itu.

Saya tak menolak kekayaan. Tapi saya juga cukup percaya pada jalan keseimbangan hidup. Dalaman, luaran. Rohani, jasmani. Jalan ini sebenarnya jalan yang mencabar, meletihkan dan kadang-kadang, cukup mengelirukan. Tapi untuk mencabar keupayaan sendiri, bagi saya amat menyeronokkan. Harap-harap, biar nanti jadi insan yang cerah akal, baik budi pekerti, bersih hati nurani. Bukan pembohong.

Itu belum masuk cerita orang yang mengajak saya masuk Multi Level Marketing (MLM) Macam dah takde kerja lain. Bukan tak percaya, tapi saya pun ada agenda lain dalam hidup. Dan, macam la takdir hidup saya di dunia ini hanya cari duit banyak-banyak saja! Kalau ini macam, nampaknya kucing emak saya di rumah tu jauh lagi mulia, lagi cool. Habis tu, sibuk nak jadi kaya, benda lain tak payah buat, tak payah fikir. Kemudian meremehkan mereka yang bekerja ‘betul.’ Paling celaka bila mereka secara halus memperlekeh orang yang cuba jadi berilmu. Katanya, “ala, belajar tinggi-tinggi, penat-penat, belum tentu kau jadi kaya!” Semacam belajar itu semata-mata untuk jadi kaya, bukan untuk tahu dan jadi manusia berguna dan ilmu sudah tak bernilai lagi. Lalu ilmu itu boleh tukar dengan duit yang dicetak dengan helaian kertas. Fuck you.

Balik semula kepada menteri tadi, perkahwinan anak perempuannya itu memang gah. Kalau muka menteri ini keluar TV, lagaknya bukan main warak, membebel perihal agama, sambil gebang tengah siapkan tesis agama. Kemudian pegang pula macam-macam jawatan. Kalah Karl Marx. Tapi boleh jadi ini orang yang sama terkait dengan pelbagai skandal rasuah, dan kes penyeludupan pun ada juga. Bukan la nak pelik sangat, memang bertaburan manusia-manusia berlagak kaya macam ini, yang mengumpul kekayaan dari hasil memijak kepala orang lain. Gunakan lesen V.I.P atau V.V.I.P.

Misalnya, kerana dia – si menteri – yang memegang tampuk kuasa, maka segala peruntukan akan disalurkan ke dalam ‘genggaman tangannya’ terlebih dahulu. Tapi lepas itu, wang untuk penduduk miskin tegar misalnya, dikebas untuk kasi anak bini makan. Bila anak kahwin, buat pula tu majlis besar-besaran. Celaka, tak malu! Bila kantoi mula la merepek-repek, ‘saya ada bini ramai la, banyak tanggungan la, saya banyak penyakit la’ dan macam-macam rayuan kedengaran. Sedangkan gara-gara si bangsat ini, yang miskin pula hidupnya makin melarat. Jika ada anak si miskin yang punya potensi untuk maju, hidupnya tersekat akibat kekangan dana.

Pasal wang ‘ehsan’ ini pun satu hal juga. Bagaimana boleh timbulnya istilah wang ‘ehsan’? Wang ini dari siapa kalau bukan dari kita semua? Bagaimana boleh jadi ‘ehsan’? Saya secara peribadi menolak istilah wang ‘ehsan’ ini. Saya sentiasa menghalalkan secara suka rela jika sebahagian wang saya sebagai rakyat dikutip untuk disalurkan kepada mereka yang serba kekurangan. Itu tanggung jawab sosial sebagai manusia yang sangat kecil dari saya.

Masalahnya, istilah wang ‘ehsan’ ini cuba mengelirukan orang ramai. Wang ini datangnya dari kerajaan. Di negara ini, kerajaan merujuk kepada parti yang pemerintah semata-mata. Maka sekonyong-konyong muncullah muka-muka penguasa politik sebagai ‘orang kerajaan itu.’ Inilah sasaran sebenarnya. Ia ingin dibaca sebagai: wang ini hasil pemberian kami, penguasa politik. Kami berjasa kepada rakyat. Maka itu, undilah kami di pilihanraya nanti.

Sepatutnya istilah wang ‘ehsan’ ini tak wujud langsung. Istilah ini seolah-olah kerajaan tak ikhlas, atau ‘terpaksa’ menolong golongan susah. Macam, “Ok la, aku beri duit ni sikit kat kau. Daif betul kau ni. Kesian pulak aku menengoknya. Nasib baik ada orang macam aku lagi kat dunia ni.”

Tapi, bukan ke memang menjadi kewajipan kerajaan membantu golongan miskin? Ia bukan satu hal yang pelik dan perlu digembar-gemburkan. Melainkan sumbangan wang itu memang datangnya dari mak bapak pak menteri atau politikus itu sendiri, maka sebab itu dia mahu menunjuk-nunjuk.

Kalau dalam agama Islam itu ada konsep zakat. Konsep ini sebenarnya cukup menarik kerana salah satu cara untuk mengimbangi jurang ekonomi antara golongan kaya dan miskin. Ideanya pun cukup mudah. Andai kamu seorang hartawan, sebahagian harta-harta kamu itu wajib disumbangkan dalam bentuk zakat kepada mereka yang memerlukan, sebagai tanda bantu-membantu dan setia kawan sesama insan, sambil membendung diri dari jadi rakus dan tamak haloba, selain beringat yang harta melimpah ruah itu semua hanya sekadar ‘pinjaman’ dari Yang Maha Esa.

Tapi pelik lagi, penduduk di sini masih ramai yang miskin tegar. Mana perginya sumbangan zakat semua itu? Macam tiada hasil. Kena songlap ke? Saya percaya, jika duit zakat itu diurus-takbir dengan sempurna, yang daif tak semestinya perlu bergantung harap kepada ‘bantuan ehsan dari kerajaan.’ Kalau tak dapat menghapuskan kemiskinan secara total sekalipun, saya rasa setidak-tidaknya duit zakat itu boleh mengurangi kadar kemiskinan tegar. Inilah sebenarnya tujuan pungutan zakat. Tambah ajaib, di banyak negara barat yang maju, yang kita sibuk tuduh ‘kafir’, konsep ini secara tanpa sedar diaplikasi dalam sistem kehidupan mereka.

Contohnya di Jerman, ada peruntukan khas untuk kebajikan warga tua yang terpinggir, bukan sekadar kewangan atau membina rumah orang tua. Tapi, di sana terdapat sekumpulan warga prihatin yang menjalankan kerja sosial/kebajikan disokong oleh dana kerajaan dengan memberi pertolongan kepada warga tua yang tak berkemampuan bukan saja dari segi kewangan, tapi fizikal. Maka, golongan prihatin ini yang kebanyakannya wanita akan datang pada waktu-waktu tertentu menjenguk ke rumah warga tua yang uzur untuk menguruskan rutin harian seperti menyediakan sarapan, mengemas rumah, memakaikan lampin, memandikan hatta sampai ke peringkat menyikatkan rambut pun ada. So sweet!

Di negara konon bertuah ini, wang kutipan zakat itu sepatutnya boleh diperuntukkan untuk tujuan social welfare. Sama macam di Jerman tadi. Tapi malangnya, ini tak berlaku. Kita masih tiada sistem yang jelas, bagaimana wang zakat ini diurus-takbir, bagaimana dana ini boleh dilaburkan juga untuk tujuan jangka panjang seperti pelaburan dalam bidang pendidikan, bantuan kewangan kepada pelajar-pelajar miskin dan sebagainya. Bantuan ehsan sekampit beras, sehelai kain batik/pelikat, sebotol minyak masak cap ayam, dua tiga kampit tepung, gula, tiga empat botol sos, kicap, memang langsung tak memadai. Ini hanya lawak bodoh orang politik belaka.

Macam saya sebut tadi, tak kesah kalau siapa-siapa nak jadi kaya. Zaman Muhammad dulu pun, ada sahabat yang namanya Abdul Rahman Auf, seorang hartawan yang tak lokek. Bahkan, Siti Khadijah isteri pertama Nabi yang terakhir ini juga, seorang wanita terkaya pada masa itu. Dan hakikatnya tiada agama yang melarang kekayaan, dan dalam masa yang sama menggesa golongan miskin supaya keluar dari kancah kemiskinan. Tapi menjadi kaya atas kesengsaraan orang lain, itu sial namanya!

Dulu ada seorang rakan yang berhujah kepada saya, katanya, sistem selain kapitalis seperti sosialis itu hanya sekadar membuatkan orang jadi malas. Saya rasa hujah itu sangat enteng, dihujah oleh orang yang malas berfikir. Tapi, yang ini lain kali boleh cerita.


Mohd Ikhwan Abu Bakar

p/s: Selamat Hari Buruh!