Sabtu, Januari 17, 2009

Zombie : Black Metal

Di awal-awal ini ingin saya terangkan yang saya ini bukan peminat tegar filem sub-genre zombie mahupun pengikut sub-budaya black metal. Oleh itu, saya mungkin akan membuatkan anda tersesat, tersesat dari kesesatan black metal itu sendiri. Sesat dalam sesat takpekan?

Rasanya saya baru setahun jagung menonton filem zombie. Day of the Dead, Dawn of the Dead, Diary of the Dead, Shaun of the Dead dan [Rec]. Habis, itu saja, sikit gila (Night of the Living Dead belum tonton lagi). Tapi saya cukup beruntung kerana telah memecahkan dara mata sub-genre zombie saya dengan filem-filem George A. Romero. Apapun jika filem-filem ini ditayangkan di pawagam di negara kita, tiada masalah pun. Kita akan anggap ia sebagai wadah hiburan semata-mata, walhal ada benda yang lebih besar yang hendak diceritakan.

Berbeza dengan black metal, ia kedengaran lebih sensitif, malah diharamkan di negara kita. Seperti sub-genre zombie, muzik-muzik black metal ini juga punya unsur-unsur falsafah dan humor. Saya tak mampu menahan ketawa sepanjang menonton Dawn of the Dead, begitu juga ketika mendengar Dunkelheit atau melihat Fenriz dan Ghaal ditemubual. Lawak sungguh!

Di sini akan akan terangkan pemahaman saya tentang sub-budaya black metal. Sebelum itu ada baiknya saya mulakan dengan sedikit kisah hidup saya. Kita sedia maklum bahawa saya adalah seorang pelajar jurusan arsitektur. Bagi saya, pelajar-pelajar arsitektur adalah internasionalis secara semulajadi. Tanyakan saja pada pelajar-pelajar arsitektur dari seluruh pelusuk dunia, kehidupan kami sama. Rajin tak bertempat.

Kami berbeza dengan pelajar kejuruteraan kerana mereka tidak beramah mesra dengan idea, konsep dan estetika. Kami juga berbeza dengan pelajar interior design atau art & design kerana mereka tidak beramah mesra dengan struktur, (yakni gabungan fizik dan matematik tambahan.) Saya rasa apa yang kami belajar ini, ibarat satu fakulti filem. Maksud saya kami perlu tahu daripada pra-produksi, produksi hingga ke pasca-produksi. Semua pun perlu tahu, dari seni ke sains, daripada puisi ke falsafah. Pernah sekali seorang penyarah subjek survey bertanya,

“macam mana jam kredit kamu 30 sedangkan dalam sehari ada 24 jam?”

Disebabkan terlalu banyak yang perlu tahu, kami senantiasa mengejar waktu submission. Untuk mengejar waktu ini, hanya ada satu jalan saja, waktu tidur dikorbankan, bantal disorok dalam almari. Dulu ketika saya dan Dewa roommate, saya pernah duduk bersila melukis/membuat model selama 50 jam tanpa henti (kecuali dua kali makan dan mandi.) Kemudian tidur selama 10 jam, lalu sambung kembali melukis/memotong/gam model selama 50 jam hingga cukup masa untuk dihantar.

Untuk mengharungi 100 jam ini, saya mendengar muzik-muzik yang keras dan bising lagi bingit agar tidak tertidur. Antara kaset yang saya pinjam dengar merangkumi heavy/speed/thrash/black/death metal seperti Loudness, Motorhead, Overkill, Sodom, Impiety, Vader, Morbid Angel, At the Gates dan macam-macam lagi. Ketika mula-mula saya dengar Impiety, saya sangkakan bunyi dentuman drum-nya seolah bunyi bedilan machine gun, laju gila. Lawaknya saya terpengaruh dengan cover depan kaset yang punya gambar makhluk bertanduk memegang machine gun. Haramjadah!

Tapi secara peribadi, efek keras ini hanya pada awalnya saja. Pabila telinga saya sudah mula lali dengan bunyi-bunyian ini, tidur juga jawapannya. Berbalik kepada black metal. Jika zombie Romero mula muncul pada tahun 1968 melalui Night of the Living Dead, kelompok Norwegian black metal pula muncul di awal 90-an.

Di sini akan saya kisahkan beberapa kejadian pelik merangkumi remaja-remaja Norway ini. Saya rasa Mayhem adalah kumpulan yang paling kontroversi pernah wujud di dunia ini. (Haa orang kita cukup suka dengan kontroversi-kontroversi ini.) Sekarang, mari saya kenalkan anda dengan Dead (vokalis) dan Euronymous (gitar.)

Dead adalah pemuzik black metal pertama yang mengenakan solekan mayat (corpse paint.) Ini bukan pasal mahu kelihatan cool, tapi dia memang betul-betul mahu jadi mayat. Dead juga akan tanam pakaiannya dalam tanah berminggu-minggu atau berbulan-bulan sebelum digali kembali untuk dipakai sewaktu persembahan. Ini 5 tahun sebelum Hussein Chalayan tanam dress sutera di belakang rumahnya, kemudian dipaparkan di butik mewah Browns, London. Di samping itu, Dead juga akan menghirup udara bangkai gagak yang disimpannya dalam balang. Ini agar nafasnya berbau kematian ketika melakukan persembahan. Dipendekkan cerita, ketika usianya 22 tahun, Dead kelar tangannya dengan pisau, lalu menggunakan senapang patah tembak di kepala bunuh diri.
Tertulis nota, “Excuse all the blood.”

Tidak habis di situ, Euronymous yang baru pulang ke rumah tersebut terkejut. Lalu dia terus bergegas ke kedai runcit membeli sebuah kamera pakai buang. Kembali ke rumah, Euronymous lalu merakam foto mayat Dead yang dilimpahi darah (lihat foto atas.) Tidak cukup dengan itu, Euronymous kemudian merebus cebisan otak Dead buat stew, untuk dimakan. Juga mengambil cebisan tengkorak Dead untuk dibuat rantai sebagai kenang-kenangan.

(Ada juga spekulasi yang mengatakan Euronymous bunuh Dead.)

Habis satu kisah, kemudian Mayhem dianggotai oleh Count Grishnackh (bass) pula yakni satu-satunya anggota Burzum. Disebabkan hubungan Euronymous dan Grishnackh terlalu kompleks dan panjang, di sini akan saya simpulkan kesannya saja. Akhirnya, Euronymous (25 tahun) ditikam dengan pisau tumpul – dua kali di kepala, lima kali di leher, dan 16 kali di belakang tubuh.

Vikernes (a.k.a Grishnackh) yang berumur 20 tahun ketika itu lalu dipenjarakan selama 21 tahun atas tuduhan membunuh (dan membakar gereja.) Pada tahun 2003, ketika dia dibebaskan selama 1 minggu untuk berjumpa keluarga, Vikernes telah menghilangkan diri. Beberapa hari selepas itu, dia dijumpai di dalam sebuah Volvo curi bersama senapang AG3, pistol, pisau, topeng gas, baju celoreng, lap top, kompas, GPS, peta dan paspot palsu ingin melarikan diri.

Bercerita mengenai Vikernes (Burzum) ini (yang kini di penjara,) saya secara peribadi merasakan videoklip lagu Dunkelheit dari album Filosofem adalah ibarat permata montaj/filem eksperimental yang telah tenggelam ke dasar pekasam. Ia sungguh mengasyikkan, setara karya Stan Brakhage. Anda akan dibawa melayari imej serigala, runes, hutan, bintang, matahari, bulan, terang dan gelap kecuali satu subjek sahaja iaitu manusia!

Bagi saya mereka ini dahulukan ideologi sebelum muzik. Mereka ingin kehidupan mereka kembali kepada alam, Norse mythology dan Germanic paganism. Di sebabkan saya pemain siri RPG Final Fantasy, nama-nama seperti Odin, Thor, Ragnarok, Midgar, Nibelheim dan lain lain tidak asing bagi saya. Juga perlu diingatkan, Vikernes cukup minat sama Lord of the Rings. Malah dia pernah mengkritik filem yang diarahkan oleh Peter Jackson. Katanya kaum Rohan, yang diintepretasinya sebagai golongan Germanic kelihatan sebagai pengotor. Ini bercanggah dengan masyarakat Germanic yang katanya sangat pentingkan hal-hal kebersihan. Apapun kritikan ini di tujukan terus kepada J.R.R. Tolkien dan saya rasa ia rasa bangga diri bangsa eropah semata-mata.

Malah jika kita dengar muzik Dunkelheit itu sendiri, ia mengadunkan alunan keras (karat) dan lembut (licin) sebagai SATU sepanjang lagu. Bagi saya ini cara yang betul jika seseorang seniman atau pemuzik itu mahu suntik unsur-unsur tradisi ke dalam muzik mereka. Bukannya intro ditampal bunyi lembut tradisi, lepas itu tiba-tiba bunyi kasar lagi laju, habis itu ditampal kembali bunyi lembut tadi pada outro-nya. Lepas tu koya muzik ada nilai-nilai murni tradisi. Mudah benar nak buat muzik camgini.

Jika dilihat pada Burzum itu sendiri, ia terdiri daripada Vikernes seorang diri, one-man-band, projek solo. Malah tidak pernah buat persembahan secara live pun. Buat muzik tapi tak perform live? Mungkin anda akan rasa janggal, tapi jika difikirkan kembali. Muzik bukan sekadar persembahan secara live, malah banyak band yang sebenarnya telah ‘tersesat’ dari definisi muzik (dalam erti kata sebenar) itu sendiri sebab persembahan. Persembahan live boleh mengundang trend barangkali.

Seangkatan dengan Burzum, Darkthrone juga menarik untuk dilihat proses perjalanan muziknya. Makin lama makin orthodoks, muziknya dari black metal (awalnya death) berevolusi kembali kepada crust punk. Tak pernah dibuat orang.

Di sini ingin juga saya tuliskan beza black metal dan death metal mengikut intepretasi saya yang tak seberapa ini. Dari segi teknikal, death metal lebih garang, blastbeat padu, solo mantap. Tapi ia hanya sekadar zahirnya saja. Ini boleh saya samakan macam filem-filem splatter lain yang kaya dengan darah, tapi isi ceritanya lemah. Berbeza dengan black metal, muziknya lebih matang, liriknya berisi. Saya tidak banyak mengabiskan masa menonton filem, tetapi buat masa ini, saya cukup yakin bahawa filem-filem zombie Romero paling tepat untuk disamakan dengan Norwegian black metal scene

Saya juga percaya filem-filem zombie sebelum Romero, boleh diibaratkan bagai band-band pelopor black metal seperti Venom, Bathory, Hellhammer dan Celtic Frost. Cuma bezanya Romero dan remaja Norway ini, mereka bawa ia naik ke satu tahap yang baru dan lebih menyegarkan malah menggerunkan. Seperti filem-filem zombie yang muncul selepas Romero, banyak band-band yang menggunakan label black metal. Akan tetapi kebiasaannya, atau kebanyakannya, pasti ada filem-filem dan band-band yang hampeh. 

Nothing to prove
Just a hellish rock'n roll freak
You call your metal black
It's just plastic lame and weak

We're too old
Too cold
Too old
And too cold

cebisan Too Old, Too Cold - Darkthrone


Ridhwan Saidi