Sabtu, Januari 24, 2009

Antara Matang dan Tidak

Ramai yang berpendapat, cara berfikir akan menatijahkan perilaku seseorang itu. Misalnya, ramai yang akan mudah beranggapan bahawa perangai seseorang yang matang adalah walhasil dari pemikiran yang juga matang. Saya tak berapa pasti sejauh mana potensi kebenaran ini dapat ditolak. Tapi adalah menjadi sesuatu yang menyeronokkkan jika tanggapan ini berani dicabar. Saya di sini cuba memandang pandangan ini dalam perspektif yang berbeza. Di lapis yang pertama, pendapat ramai ini nampak ada logik dan benarnya . Tetapi setelah ditolak makin ke depan, teori ini mula goyang.

Sebelum saya mara lebih jauh, saya telah mencabangkan pandangan peribadi saya kepada dua iaitu, seseorang yang berfikiran matang BELUM TENTU melahirkan sikap yang matang, begitu juga sebaliknnya. Berdasarkan pengalaman, saya telah banyak kali berhadapan dengan manusia yang gayanya kelihatan matang, tapi sayang, cara fikirnya tak ubah seperti budak yang belum pernah bermimpi basah.

Saya ambil contoh, lelaki yang dari segi luarannya, mungkin dilihat matang dengan misainya, dengan janggutnya, dengan pemakaiannya, dengan teman wanitanya, dengan keretanya dan dengan bermacam-macam lagi. Bahkan paling nyata, dari segi tutur katanya. Tapi itu, pada saya, bukan jaminan. Situasinya begini. Katakan si mamat ini memiliki sebuah kereta. Dibikin, di make-up di sana sini. Tiba-tiba datang pula seorang lagi mamat yang lain, dengan kereta yang lagi kelihatan gempak. Si mamat yang pertama sudah mula tak tentu arah, menggelabah. Tak puas hati. Rasa tercabar. Risau. Lalu si mamat pertama bertekad, esok harinya beliau akan mengupgradekan lagi, dan lagi, dan lagi, dan lagi, keretanya ke tahap ‘super-duper’ gempak. Kononnya dengan berbuat demikian, beliau akan kembali selesa, kembali ke dalam zon ‘kemenangan.’ Ini contoh individu yang berfikiran kebudak-budakan, tetapi berhias gaya seorang yang matang. Orang yang sebegini lebih suka untuk ‘berlumba tikus.’

Tapi jika si mamat tadi benar-benar matang, saya percaya beliau akan lebih cool dan rileks. Beliau tak perlu kembali melawan kerana yang pasti, ia membuang masa. Orang yang berfikiran matang, yang sebenar, akan memilih untuk duduk dengan tenang, atau mengalihkan minat kepada perkara lain yang lebih menarik dan mencabar barangkali bagi melayan kepuasan diri daripada menyertai ‘perlumbaan tikus.’ Beliau tak akan menganggap yang si mamat kedua itu sebagai pencabar. Justeru itu, golongan pertama ini tak menarik langsung. Period.

Saya lebih tertarik dengan jenis yang kedua. Tapi golongan kedua ini tak ramai. Selalunya dihuni oleh spesis manusia-manusia essentrik dan pelik. Golongan kedua ini selalunya jadi manusia pelopor, pemula, pendombrak dan penggerak kepada sesuatu yang baru dan segar. Golongan kedua yang saya ertikan ini ialah manusia yang tingkah laku luarannya mungkin nampak keanak-anakan, tapi di dalamnya, pemikirannya, sebenarnya matang dan jauh ke hadapan. (Tapi kita di sini kadangkala pantas melabelkan orang yang nakal ini sebagai ‘tak matang.’)

Oleh kerana saya baru-baru ini banyak membunuh masa senggang dengan menonton filem-filem beliau, saya letakkan beliau ini sebagi rujukan. Individu yang saya maksudkan ini ialah pengarah filem Amerika, Woody Allen.

Woody Allen pada saya adalah manusia yang essentrik. Banyak karekter lakonan yang dicipta dan diperannya beridentitikan manusia-manusia yang neurotik. Tapi saya perhatikan, walaupun si Yahudi ini sudah tua, tapi perangainya tak ubah macam budak-budak nakal. Saya rasa, ia bukan tersekat dalam lakonan saja, malah dalam kehidupan yang sebenar. Beliau seakan individu yang terperangkap dengan masa, tewas dengan usia, tapi tak berkompromi langsung dengan sikap sebenarnya. Ini tandanya beliau berjiwa muda. Disebabkan itu, adalah mustahil untuk menuduh beliau sebagai seorang lelaki yang tak matang, hanya dek kerana tingkah lakunya yang tampak kebudak-budakan. Gaya yang membuatkannya kelihatan tak matang itu boleh kamu perhatikan menerusi mimik muka, gaya percakapan yang tak konfiden, tersekat-sekat, tergugup-gagap, tergaruk sana tergaruk sini, dan kekadang langsung mengada-ngada. (Namun awas, ramai orang di luar sana yang betul-betul mengada-ngada, ya.)

Saya kira, perkara yang membuatkan Woody Allen menjadi individu sebegitu adalah kerana beliau memiliki takat humor yang tinggi. Ya, sense of humor. Dari sense of humor inilah beliau construct dan develop watak dan perwatakan beliau, sama ada di dalam set mahupun di luar set filem. Malah, jika diperhatikan, banyak idea dalam filem-filemnya yang sofistikated. Filem-filem beliau pada dasarnya sarat dengan unsur falsafah di sebalik lawak jenaka. Jika kamu rajin untuk membuat kerja rumah, filem-filem Woody Allen selalunya berani mencabar atau menyoal konvensi rasional yang dipegang oleh kebanyakan manusia, kemudian kesudahannya ia ditertawakan di dalam filem. Beliau tak segan silu untuk mengejek politik, sosial, agama, cinta, malah soal seks sekalipun, berbeza dengan kebanyakan filem ‘komedi’ tempatan yang hanya bersandarkan lawak bodoh dan zero makna. Jika ragu-ragu dengan apa yang saya kata, sila tonton ‘Take the Money and Run’, ‘Bananas’ ataupun ‘Everything You Always Wanted To Know About Sex.’ Mungkin senak perut tapi kepala tambah berisi, bukannya belly.

Kalau diikutkan pengalaman peribadi pula, saya ada beberapa kisah yang mahu dikongsi. Saya sebelum ini mengambil jurusan senibina. Dalam jurusan ini, subjek yang terpenting dan mempunyai jam kredit terbanyak ialah subjek rekabentuk atau lebih mesra dipanggil ‘design.’ Setiap semester, kami diberi task untuk merekabentuk bangunan berdasarkan brief proposal. Kerana itu, kami semua tak terlepas dari sesi crit dan presentation, lisan mahupun lukisan bagi memperdagangkan idea rekabentuk masing-masing kepada para pensyarah sebelum berganjak ke peringkat final submission.

Sebenarnya, saya pernah melalui tahap kebosanan yang menggila dengan subjek ini. Sampai ke tahap saya tak ambil ‘pot’ lagi. Rasa bosan ini semakin menjadi-jadi apabila sesi crit atau presentation termasuklah juga final submission telah bertukar menjadi ‘Royal London Circus,’ penuh dengan drawing boards yang berwarna-warni yang banyak sekali jumlahnya.

Saya masih ingat lagi, waktu saya di Bota Kanan, mungkin berbunyi agak narcissistic, tapi pernah beberapa semester drawing saya mendapat reaksi positif dari pensyarah dan rakan-rakan yang lain. Ini di zaman saya masih poyo rajin dan tekun. Saya antara pelajar yang menghasilkan drawing yang banyak, walaupun taklah begitu banyak sebenarnya. Tapi perbuatan saya bukan untuk menunjuk-nunjuk atau berlawan drawing siapa yang lagi banyak atau cantik. Jika ada pelajar lain yang seperti mahu berlawan, saya langsung tak ambil kesah. Saya lakukan sebegitu kerana saya sekadar melayan kegilaan saya untuk melukis. Masa itu, kami semua masih lagi menghasilkan drawing secara manual. Saya hanya melayan perasaan syok sendiri, kemaruk dan meraban untuk melukis tanpa henti. Jadi bila siap, saya rasa puas hati, tak kesahlah sama ada dipuji atau dikeji oleh pensyarah. Tak terlalu penting. A,B,C waktu ini bukan lagi menjadi agenda hidup saya. Ada soal lain yang lagi penting.

Kemudian, bila saya terpaksa berpindah ke sebuah bandar yang diserabuti oleh lingkaran tengah, bandar di mana seorang sultan yang kelihatan lesu bersemayam, saya seperti mengalami shellshocked pula. Apa ketidaknya, rata-rata pelajar lebih ghairah menghasilkan drawing paling banyak, daripada bersikap kritikal terhadap design. Waktu ini, zaman sudah berubah, semua sudah beralih kepada teknologi komputer dalam menghasilkan presentation. Malah, design pun ramai yang terus menggunakan perisian ‘AutoCAD’ atau ‘Sketch-up.’ Amat mudah dan cepat terutamanya dalam menghasilkan lukisan perspektif. Nak buat sampai sejuta lukisan perspektif pun boleh kalau dah sewel sangat. Situasi sebegini sudah jadi seperti peraduan ‘siapa menghasilkan lukisan perspektif paling banyak, dia menang!’

Ini terjadi kerana ramai yang berpandangan serong. Ramai yang mudah terpesong bahawa apabila drawing itu berwarna-warni, maka ia akan lebih menarik. Dan bila mana drawing board bertimbun-timbun, maka mereka terus beranggapan mereka layak mendapat ‘A.’ Ini kebanyakannya dari mereka yang berfikiran kebudak-budakan. Sampaikan ada sesetengahnya tu yang sanggup berhabisan duit mengupah orang lain semata-mata mahu menampakkan kerjanya yang banyak, biar jadi bukti kehebatan dan kerajinan yang melambung-lambung.

Tak dinafikan, memang terdapat segelintir pelajar yang memang komited, bersungguh-sungguh dan rajin tunjuk effort. Tapi ada beberapa design proposal yang boleh dipersoalkan wibawanya untuk layak mendapat ‘A.’ Ada juga yang langsung bila dipandang, saya terburai ketawa kerana rekabentuk bangunan yang langsung tak proposition, seolah-olah si mamat/minah ini tak pernah menyentuh ‘lego’ seumur hidup. Tapi masih dapat markah yang baik, kerana drawing banyak nak mampus sampai 20 boards. Pun begitu, saya tak mempersoal atau cemburu buta kepada mereka yang saya rasakan memang layak mendapat ‘A’, kerana yang layak, tetap layak.

Sewaktu berhadapan dengan situasi sebegini, rasa bosan disokong pula oleh sikap malas ambil pusing, saya telah melakukan tindakan yang sebaliknya. Ini barangkali selaku kontrarian tegar, maka saya telah melakukan tindakan ‘reverse revolutionary,’ iaitu tindak balas radikal secara menyongsong ke belakang. Saya pada dasarnya tak mahu terperangkap dengan stigma, atau menjadi conformist buta. Di dua semester terakhir pengajian, saya telah memilih (atau menggatal?) untuk tidak menghasilkan presentation drawings secara berkomputer, sebaliknya saya go manual. Ini pada saya lebih ‘jujur’ daripada sibuk buat grafik lawa-lawa, tapi post and beam pun tak betul, scale dan proposition pun lari, semiotik pun entah ke mana.

Jadi, apa yang saya bikin, di dua semester terakhir, saya hanya mempersembahkan lukisan skematik saya pada kadar minimal, hampir tak berwarna, dilukis hitam putih dengan tak bersungguh-sungguh, dan di-xerox sahaja. Bagi menambah perisa, saya tampalkan di ruangan kosong tiga puisi bebas, sebagai penyataan konsep rekabentuk sambil menempelak situasi ketika itu. Saya tak pasti jika ada sesiapa yang pernah melakukan seperti mana yang saya lakukan, tentang puisi tadi. Semester akhir, saya lakukan perkara yang hampir sama, tetap manual hitam putih, cuma yang terakhir ini tanpa sebarang statement mahupun puisi yang selekeh, dibiarkan kosong, kerana sememangnya tiada apa yang mahu saya kelentongkan untuk kali terakhir melainkan hanya mahu grad. Pendek kata, apa yang saya lakukan adalah sangat-sangat berkontradiksi dengan expectation para pensyarah terhadap pelajar ketika itu. Kesannya, ada beberapa pensyarah yang agak terkejut, bahkan ada juga yang langsung tak perasan. Haha!

Ini semua saya lakukan gara-gara rasa sesak mata dan fikiran menyaksikan limpahan warna-warni lukisan para ‘arkitek muda’ yang lain. Mereka mungkin tak sedar, dalam keghairahan berkreatif, mata kita sebetulnya tak sempat memproses limpahan imejan grafik yang serba serabut itu dalam sekaligus. Mata kita yang dua biji seorang satu ini, telah diserang, diserbu malah disergah secara bertubi-tubi tanpa ehsan, umpama Israel mengebom Gaza. Jika otak kita betul-betul menerima imej-imej grafik yang berlambak-lambak ini secara serentak tanpa tapisan, tak mustahil kita boleh jadi moron. Maka itu, saya berkeyakinan bahawa ramai yang melihat lukisan-lukisan ini hanya secara selayang pandang, termasuk juga pensyarah, ah, tak payah tipulah! Dan, alangkah ruginya, lukisan-lukisan skematik yang banyak dan cantik ini tak dilihat dengan terperinci, bermakna ia hanya tinggal sebagai imejan grafik kosong tanpa makna. Baik tiru macam saya!

Mungkin ada yang beranggapan saya sudah mereng ketika itu, tapi yang sebenarnya, saya lebih seronok dan gembira kerana tak payah buat kerja lebih. ‘A’ bukanlah kepuasan yang mandatori bagi saya. Mustahil saya akan mengelar urat nadi saya akibat tak dapat itu ‘A.’ Apa yang saya lakukan lebih kepada kepuasan ‘spiritual’, atau protes halus, dan paling tidak pun, ia satu lembaran parodi yang saya sajikan sewaktu berhadapan dengan kelompok yang berfikir secara kebudak-budakan. Bak kata Woody Allen, “if you can’t take a joke, go fuck yourself.”


Mohd Ikhwan Abu Bakar