Isnin, September 15, 2008

Cerita Dalam Filem

Struktur penulisan adalah tatabahasanya, manakala struktur filem adalah naratifnya. Di sini saya ingin menulis tentang naratif iaitu isi cerita. Dari mana datangnya cerita ini?

Saya cukup pasti cerita ini tidak boleh dipetik dari pohon, mahupun dibeli di pasaraya. Jadi, dari mana datangnya cerita ini?

Cerita ini datang dari si pencerita, dan pencerita ini boleh saya klasifikasikan kepada dua. Pencerita yang punya cerita dan pencerita yang tiada cerita.

Pencerita yang punya cerita ini biasanya mengalami sesuatu pengalaman itu secara terus dan bijak mempersembahkannya dalam bentuk filem. Sesetengah pula dapat adaptasi kerja orang lain masuk ke dalam konteks pengalamannya. Contoh terbaik mungkin Roman Polanski dan Martin Scorsese.

Pencerita yang tidak punya cerita pula biasanya melalut dan mengarut tanpa sebab. Seperti lumba drift di sekitar Putrajaya, merayau-rayau tak tentu pasal dan seumpama dengannya.

Pencerita yang tidak punya cerita ini biasanya cukup makan minumnya. Hidupnya bersistematik dan teratur. Tiada cabaran dalam hidup. Bila bikin filem, mulalah mereka bikin perkara-perkara yang tak senonoh seperti apa yang telah saya sebutkan.

Mungkin ada yang ok, dengan kajian ilmiah dan analisis. Tapi dengan hanya analisis, ia hanya takat itu sahaja. Pasti ada kekekokan, kerana ia tidak true. Seperti seorang yang hanya tahu masak Maggie ingin cuba buat rendang baca resepi.

Hasilnya? Filem yang skema tak bertepi. Keras dan rigid. Seperti membandingkan Proton Juara dan peti sejuk sebelah menyebelah.


Ridhwan Saidi