Rabu, September 11, 2019

Nota Pasca Hamlet Fansuri III

I
Ada seorang audiens (via Nyna Roslan) menyatakan pengalamannya betapa mula-mula ia ikut watak Ophelia, kemudian Hamlet, kemudian Claudius, kemudian Gertrude, kemudian Laertes, dan lalu keliru yang mana satu watak utama. Ini menarik pada saya, kerana sepanjang saya bikin Teater Modular dan Teater Normcore—oleh kerana skalanya kecil dalam 2 ke 3 orang pelakon dalam satu-satu adegan—tidak ada konsep lead cast atau supporting cast. Semua watak penting, kerana sifatnya minimal, dan setiap peranan sewajarnya penting (semudah jeritan ‘cut!’ watak pengarah dalam playlet Brokoli misalnya).

Dalam pementasan Hamlet (dalam bahasa Melayu) terdahulu, permasalahan hierarki lead cast dan supporting cast menjadi ketara secara luar biasa:
“As my brain tried to find a rationale for these discrepancies and found none in the scenario or dramaturgy, the conclusion can only be this – on Life’s stage, the mixed-race or the foreign-educated actors will always get the leads… But with awkward mat salleh-speaking stars and smooth melayu-speaking supporting roles, this Hamlet brings with it the unspoken, irrational hierarchy of local (commercial) theatre. So, in a way, this attempt at solution also displays an uncomfortable symptom.”
Dalam kes HAMLET FANSURI, oleh kerana ensembel performer-nya ramai, ia lebih mendekati perasaan menonton teater komersial/konvensional—biasanya ada watak utama dan yang lain-lain jadi pak pacak atau sesuatu. Ia tak berlaku dalam produksi ini kerana barangkali saya secara alami egalitarian, bukan kerabat feudal atau aristokrat, meski dunia Hamlet ini kisah raja-raja. Malah dialog dan baris ayat watak Hamlet juga berganda-ganda lebih banyak dari yang lain, tetapi ini tidak membuatkan watak-watak lain menjadi picisan dan kodi. Hamlet tetap utama, tetapi ia mendominasi dan didominasi watak-watak di sekelilingnya juga.

HAMLET FANSURI meski dunianya raja-raja (saya cuma perlu gali pengalaman raja sehari saya untuk punya empati terhadap alam ini), tetapi tenaga produksinya egalitarian. Semua watak penting dan ada fungsi. Setiap watak ada impian dan struggle masing-masing. Tiga spirit bertopeng yang berlegar-legar juga ada tugasnya yang tersendiri, iaitu menanti kematian yang ditunda.

Ini lalu menjurus kepada persoalan kenapa saya bikin Ophelia Maldoror sebagai buka panggung, tanyanya. Jawapannya terlalu ketara untuk saya, tetapi oleh kerana ia ditanya oleh beberapa orang (semuanya orang asing yang pertama kali saya temui, dan kebetulan kesemua mereka ini juga perempuan), jadi saya fikir elok saya tulis dan jelaskan di sini agar niat saya sebagai seorang kawan, benar-benar sampai.

Foto oleh Amirul Rahman

Ophelia Maldoror disegmenkan sebagai buka panggung kerana ia bukan dari naskah asal Shakespeare. Ini hal paling utama yang saya mahu audiens ketahui, terutama buat mereka yang asing dan tidak familiar dengan naskah Hamlet ini—saya tidak mahu audiens keliru dan menganggap seluruh HAMLET FANSURI ini sama dengan Hamlet tulisan Shakespeare. Ia usaha saya untuk paparkan kesengsaraan dalaman watak Ophelia yang cuma muncul kejap dalam segmen Hamlet Fansuri. 

Dalam segmen Hamlet Fansuri, watak Ophelia cuma muncul dua kali iaitu ketika ia sedang gila menyanyikan lagu Sayang Disayang sebelum memberi kuntuman bunga kepada Laertes, Claudius dan Gertrude, dan yang kedua ketika Gertrude menyampaikan monolog tentang kematian Ophelia (saya bikin Ophelia keluar dan berjalan ke liang lahad di hujung bilik).

Dua aksi ini amat berat dan tanpa kemunculan lebih, kita tak dapat masuk ke dalam fikiran dan perasaan Ophelia ini. Jika saya tak buat sesi buka panggung, watak Ophelia cuma buat dua aksi ini yang agak tiba-tiba. Kenapa ia tiba-tiba gila? dan selepas itu ia tiba-tiba mati jatuh sungai?

Saya tak akan benarkan karakter saya (meski dipinjam dari Shakespeare) untuk muncul jadi gila dan kemudian mati begitu saja. Karakter Ophelia ini perlu lebih jelas dan ketara, kenapa takdir (atau Shakespeare) menjadikannya sebegitu rupa. Di sini saya mahu gambarkan jeritan batin seorang perempuan* (tidak kira ia bangsawan atau murbawan).


II
Dua bilik kaca Ophelia Maldoror yang persis akuarium merupakan ruang yang sakral dalam erti kata, lelaki tidak boleh masuk. Ruang itu perlu bebas dari sebarang lelaki, dan kerana itu yang menekan sari kata ialah Nurul Aizam, selain Tasha K., Mira Romanli dan Lew Shu Ni di dalam. 

Ada satu hari, ais yang akan digunakan terlupa diletakkan sewaktu pementasan. Saya jelaskan kepada Siti (salah seorang penggerak Port25), cuma perempuan boleh masuk, tapi lelaki tak boleh masuk (andai kata dia minta tolong kru lelaki untuk pergi letakkan ais sewaktu pementasan). Lalu Siti masuk untuk letak ais tersebut ketika pementasan sedang berlangsung.

Kesucian dan kesakralan ini hanya akan dipecahkan di hujung segmen Ophelia Maldoror, apabila watak Hamlet (lakonan Roshafiq Roslee) masuk untuk intrude ke dalam personal space Ophelia. Suatu keganasan berlaku tanpa memaparkan keganasan fizikal. Ophelia Maldoror tamat, Hamlet Fansuri bermula.


Ridhwan Saidi
*Meski saya tahu orang Malaysia biasanya meletakkan ‘wanita’ sebagai lebih bermartabat berbanding kata ‘perempuan’, tetapi saya bersikap sebaliknya kerana saya tahu dari mana datang etimologi dua perkataan ini. Untuk bacaan lanjut boleh rujuk artikel yang saya temui di pautan ini ‘Beda Wanita dan Perempuan’ atau tonton filem EMPU (2017) bikinan saya bila berkesempatan.