Khamis, Januari 18, 2018

Devised Theatre...

Waktu saya noob teater dulu saya tak tahu devised tu apa. Ia biasa saya dengar disebut, dan waktu tu kalau diminta saya tulis, saya akan eja sebagai ‘device’—barangkali. Jadi saya fikir mesti ada orang yang tak tahu devised ini apa, jadi boleh kita cuba kongsikan di sini.

Biasanya ikut kefahaman umum, kita buat teater mula dari skrip. Dan orang yang tulis skrip tu kita panggil playwright. Tapi dalam konteks devised ini, ia tak lagi guna playwright dan teks. Ia hasil apabila sekumpulan orang bersama-sama cipta werk (teks jika ada, muncul selepas pertemuan ini). Werk yang dicipta secara kolektif, dan salah satu niat terpendam metod ini adalah untuk hilangkan kesan author atau naratif yang dah tertulis dalam skrip. Ia ada traits pascamoden di mana ia cuba keluar dari kerangka naratif agung = skrip/Teks, dan meraikan naratif-naratif kecil, apa yang boleh dikontribut ahli yang terlibat.

Istimewanya metod ini, proses casting dah tak ada. Cast di sini dalam erti kata, bila skrip tu dah tertulis, ia menjadi satu hal untuk cast watak, untuk mencari pelakon yang cocok dan sesuai. Di sini jelas bahawa skrip tadi ada authority besar untuk tentukan hala tuju—dan boleh kita panggil takdir—kepada para bakal pelakon yang akan memainkan watak-watak mereka.

Tapi berbalik kepada devised theatre, proses casting dah tak ada. Semua ahli yang join secara langsung menjadi penyumbang idea dalam menggarap werk. Setiap ahli secara tak langsung ialah cast yang betul. Dalam kes ini, authority tetap ada sebab ia melibatkan kata putus, cuma biasanya ia dilembutkan dengan dialog, improvisasi, peluang, amalgamasi idea, kolaborasi dan sentiasa... proses pencarian.

Maka dua hal yang sama bertemu meski titik mulanya di dimensi berbeza: dalam konteks skrip, playwright itu mencari secara solitari dalam domain solitud, manakala melalui proses devising, sekumpulan orang itu bertemu dan beraksi, mencari secara berjemaah.

Pencarian ini sebenarnya yang paling penting. Ia ibarat, sama ada seseorang itu solat berseorangan di rumah atau solat jemaah di surau atau masjid, ia tak bermakna selagi pencarian itu tidak menemukan si pencari kepada Tuhan.


Ridhwan Saidi