Sabtu, Februari 07, 2015

Novel AMERIKA cetakan ketiga



“Seorang tabligh cuba menjual kitab ateis berjudul Holy Strawberry kepada saya.”

Ayat pembuka novel ini mulanya saya rasa tak berkait dengan novel ini. Malah tangan saya gatal untuk padam dua bab pertama sebab cerita mula bergerak di bab ketiga yang bermula dengan:

“Melalui celah kaki lima yang gelap melintasi barisan kedai-kedai yang sedang ditutup, dingin malam meresap masuk ke dalam betis.”

Tapi ketika ini baru saya sedar yang kitab ateis Holy Strawberry itu merujuk kepada novel Amerika ini sendiri. Sesuatu yang spiritual (holy!) dan psikedelik (strawberry!). Jadi saya rasa dua bab pertama itu penting dan dibiarkan.

Untuk rekaan kulit novel baru ini, saya cuba dapatkan feel hipster + psikedelik selain mahu ia bersifat peribadi. Inspirasi saya barangkali foto-foto solarize Richard Avedon dan album Cocteau Twins, Heaven or Las Vegas antaranya. Saya ada rakam banyak gambar waktu di Miami, tapi semua dah hilang sebab ipod hilang dan hard disk korup. Saya sangka saya ada upload Instagram tapi rupanya tiada. Jadi yang selamat negatif filem yang saya temui semasa kemas bilik. 

Ada 2 roll. Dalam satu roll ada foto saya pakai wayfarer di mana ia ada dibubuh dalam cetakan pertama Amerika sebagai foto pengarang. Saya guna gambar sama sebagai kulit depan. Foto itu dirakam waktu baru balik Amerika dan dirakam semata-mata untuk bubuh dalam novel Amerika. Kini saya rasa saya sudah detach dengan novel ini, dan lelaki di dalam gambar itu, yang mungkin saya kenal, adalah diri saya yang masih bertaut dengan novel Amerika.

Roll kedua pula lebih lama iaitu foto-foto yang dirakam semasa saya tinggal di garret Pudu Lama. Saya ambil keputusan untuk tidak bubuh sinopsis atau praise dan hanya letak sepotong pantun/puisi (?) dari novel ini, as if ia adalah novel cetakan pertama.

Cadang keluar KLAB 2015.

Ridhwan Saidi