Isnin, Mac 26, 2012

Suara-suara mereka yang dah baca novel Mautopia

'Ringkas dan kadangkala berbunga-bunga dengan istilah-istilah yang aku pun pening, tapi banyak unsur-unsur lawak yang bersahaja.' —Adriana, jiwarasagelora.blogspot

'Lepas baca mautopia, aku berfikir 78 kali nak makan ikan pari asam pedas! Boleh inzal 13 kali baca buku ni.. Hmmm.. Serius kalau tiada kekuatan minda x boleh nak cerna..' —Bleach Khairul, FB

'haram jadah Mautopia ni buat aku terkelu dan keliru sama ada aku benar2 dikelilingi kerengga gergasi atau dak' —@aarchkaiser, Twitter 

'Pehhh Mautopia ni memang ____________ (kau isi sendiri).' —@AhmadSake, Twitter

'hahaha tontonyang. tapi serious mautopia ni sangat menarik. sangat sangat menarik.' —@natalianagib, Twitter

'Mautopia tidak ubah seperti bawang, punya banyak lapisan-lapisan yang kalau tidak kena gaya dikupas akan ‘memedihkan mata’ kerana ia sememangnya bukanlah suatu bahan bacaan realis.' —Syaihan Syafiq, ngomelsikit.blogspot

'Dari sudut idea sangat menarik. Pengembaraan remaja mencari kebenaran yang bukanlah kebenaran sangat dari perspektif ketiga pihak - utopia Amerika di Bukit Famosa dan utopia Amerika di Piramika - yang diolah dengan entah chemistry apa, tapi tetap buat aku nak baca sampai habis.' —Amaluddin Zhafir, FB

'Saya menggemarinya kerana ianya sebuah buku buat saya berfikir dan mecipta keberkaitan di antara perkara atau insiden dan menerawang di celah-celah atom kehidupan kita.' —Mohd Adib Mohd Aini, Goodreads

'Kalau kau boleh baca ini dengan mengenepikan sentimen-sentimen dari Hasan Ali atau Azhar Idrus, maka kau boleh menghadam novel ini dengan baik, tanpa masalah.' —Nami, tehtarikgelasbesar.blogspot

'Karya sarkastik halus, imaginasi yg liar, tidak sesuai dihadam oleh pemikiran di bawah pengaruh sedar.' —SeorangBen, Twitter

'...sekejap kau akan, oh! dan sekejap lagi eh! dan gelak sendirian walaupun ada beberapa ketika kau mahu gigit tengkuk orang sebab geram.' —Shafaza Zara, shafaza-zara.blogspot

'Semasa baca Mautopia, aku bayangkan diri berada di tempat Avatar difilemkan. Wait, Sharifah dalam novel #mautopia merupakan anak kepada Syed Warith dlm novel #cekik ekh? What a small world. *wink* haha' —@raymelala, Twitter

'Anda boleh lihat dari pelbagai sudut seperti agama, politik, kemanusian, mahupun kekerenggaan.' Pak Lang, Goodreads

'Orwell + Dahl + Dark City = Mautopia. Mautopia reminds me of Terry Gilliam's film - Brazil' —@nazrivovinski, Twitter

'Idea kewujudan Monarchia dicelah Anarkofasis dan Monarki adalah ibarat keberadaan sinagog di dasar piramid kaca, yang bagi aku, hillarious.' —Mahmud, Goodreads

'Pada aku isi keseluruhan novel ini adalah untuk mempersoalkan betapa kuatnya pegangan kita terhadap sesuatu perkara itu, dan sampai mana kita sanggup percaya pada sesuatu yang tidak nampak di depan mata.' —Wfx, http://katakatasesat

'I think lebih mirip Neil Gaiman dibandingkan Roald Dahl, actually. Kerana dark humour dicampur whimsical itulah, persis bau-bau Neil Gaiman IMHO. Saya tak memaksakan opini :D' —@NaNawrote, Twitter

'psycho sikit, mindfucking sikit. at the end of the day yang aku faham, kau tak tahu siapa yang kau boleh percaya sebenar-benarnya, atau even apa yang kau percaya itu betul. tapi untuk tak percaya langsung, kau akan terkapai-kapai tiada tempat bergantung.' —SinudaMN, Goodreads

'Banyak memikir ni.' —Faten Kiminggo, Goodreads

'sebenarnya, aku kira baca paksa juga mautopia ni. namun, sampai pertengahan aku rasa, aku mesti habiskan hari ni jugak. dan paling menjengkelkan bila kau tak tahu apa metafora yang ingin disampaikan ridhwan ni, . . .' —syahidabdullah, Goodreads

'#Mautopia tak boleh diulas di twitter. Tak sampai inzal nanti. Saya perlu blog.' —Raiha Bahaudin, Twitter

'dengan gaya penulisannya yang santai, membuatkan aku terpesona. betul, sangat terpesona sampai aku pon takut nak tulis review.' —Ku Faiz, budaknie.blogspot

'Mautopia mcm berat sikit wpun ayat dia mudah.' —Amal, Twitter

'#mautopia membuatkan aku berasa takut tentang kepercayaan, politik, ilusi, harapan, dan cinta. gila, betul2 menyenggama minda.' —wfxpop, Twitter

'jika gemar penulisan Roald Dahl, jemput baca #Mautopia, jika tidak gemar baca Roald Dahl sekalipun, baca juga, salut!' —Panlusi, Twitter

'tamat #Mautopia - teliti halus halus simbolisme-nya ya, yang masing masing bawa erti. dari rasisme rela hingga taklid membuta kepatuhan.' —Panlusi, Twitter


Ridhwan Saidi

P/s: Entri akan dikemaskini bila berkesempatan atau rajin :-)