Selasa, November 09, 2010

48 Jam: Jurnal Produksi Enjitsemut



Produksi Enjitsemut terdiri daripada individu-individu yang terdiri daripada mereka yang eerrr... saya suka (walaupun lebih separuh yang terlibat saya tidak kenal). Kenapa? Kerana mereka ini sekurang-kurangnya merayakan nilai-nilai kemanusiaan tulen – kespontanan. Ini penting kerana di dalam alam industri hiburan ini, superfisialiti menular.

Pasukan Kreatif: Al Hafiz Burhanuddin, Fasyali Fadzly, Muhamad Rahimi, Kamel 'Wek' Azwad, Ridhwan Saidi

Ada satu ikatan yang seolah sudah memberi bayangan bagi kami yang menjana idea awal. Saya hasilkan Kaki Lima dengan satu long take panjang dengan hasrat untuk merobohkan 'bentuk drama' yang diraikan oleh pelajar-pelajar filem UiTM. Semester seterusnya Rahimi respon dengan menghasilkan Sujud. Kemudian, Al Hafiz dengan Penumpang. Tetapi sebelum itu, Waiting For Godot Too sebuah teater pendek oleh Fasyali juga sebenarnya adalah dalam bentuk long take. Apapun ia, yang penting ia cuba lari daripada konvensional pembikinan filem yang membosankan. Ini anehnya, menyatukan kami.

Para Pelakon: Azman Hassan, Nur Shuada, Wan Mohd Atif

Azman Hassan dari Gombak tengah malam buta datang ke Shah Alam semata-mata mahu berlakon, Nur Shuada pula baru balik kerja pun sama kena berlakon, dan Wan Mohd Atif selaku Haire Ariel, ini paling istimewa. Al Hafiz terjumpa Atif ini sedang beli dinner di kedai mamak, diajak berlakon lalu setuju.

Pengurusan: Jelberter Robert dan Haire Efendy

Dari segi pengurusan, ianya tip top. Malam Jumaat kami terus shoot di Seksyen 7, Shah Alam dengan semua pelakon dan kru. Ianya boleh diibaratkan sebagai sebuah play teater dimana 3 kamera serentak digunakan. Kemudian besok pagi di Masjid Negara, team pengurusan sudah uruskan pot seterusnya dan seterusnya – Eskayvie di Shah Alam, Padang golf Guthrie, dan tandas awam Solaris, Dutamas.

Kami bergegas ke Solaris Dutamas pasal saya kena beri DVD Perempuan, Hantu dan Skandal kepada Aloy Paradoks untuk Mimpilem-nya. Anehnya kami siap boleh duduk tengok screening lagi. Selesai tayangan PHS kami bergegas ke tandas awam bagi rakaman interviu Mat Skodeng. 

Makan:
Jumaat malam selepas cabutan undi kami makan malam di Hassan, Subang Jaya dibelanja oleh Haire. Sabtu pagi sebelum bertolak ke Masjid Negara, kami - pasukan kreatif - (berkampung di rumah Fasyali), sarapan scrambled egg yang dimasak Fasyali. Tengahari kami berempat makan di Restoran Puteri, Brickfields. 

Basically, semasa shoot interviu, saya handle visual dengan kamera Nikon D90 Syamil, Fasyali rekod sound dengan kamera Canon Legria Rahimi, dan Al Hafiz kawal lighting dengan reflector merangkap replika cek Fasyali. A la Melodi, Fasyali dan Al Hafiz tabur soalan.

Sabtu tengah malam ke pagi Ahad, Rahimi mula edit. Haire datang rumah belanja seorang seketul burger McChicken. Pagi Ahad Rahimi ada exam di Puncak Perdana, saya masuk ganti jadi penyunting. Tengahari Rahimi kembali sambung edit balik. Fasyali dan saya di dapur masak nasi goreng cili api. 


Ridhwan Saidi