Selasa, Ogos 03, 2010

I, Too, Am Blogger

Ini pula adalah respon spontan kepada entri Mapieceofart yang saya percaya ditujukan kepada saya, yang menganggap saya pathetic selepas "condemn" Dilema Panggung (2010). Katanya kritikan yang baik perlu neutral, balanced and positive. Bukan bias, destructive, ataupun brag.
It is my friends you're talking about, buddy. You have no idea how much they sacrificed and worked hard for it. And that critic, was way far too much to be constructive. Don't think of a compliment, it sucks.

Pertama sekali saya tahu bentuk kritikan ilmiah macam mana, saya ada belajar ini. Kedua ini adalah blog, ia sepatutnya expresif. Bukan sekadar fokus kepada subjek semata-mata, saya bedal semua 1. subjek, 2. penulis dan 3. pembaca sekaligus. Bagi saya lebih baik patah balik kepada fungsi kritikan secara menyeluruh iaitu mencari KEBENARAN. 

Contoh mudah, kalau masakan ibu kita tak sedap, kemudian kita cakap sedap, ini bukan kebenaran. Kita sepatutnya cakap tak sedap pasal kurang garam ke apa. Kenapa perlu menipu semata-mata untuk menjaga hubungan politik kekeluargaan? Atau dalam konteks DP, mahu menjaga hubungan politik kawan. Bila politik dimasukkan ke dalam kritikan, semestinya ia korup.

Ketiga, Ada sesuatu yang tidak betul dengan kritikan "baik" Mapieceofart. Bagaimana neutral dan balanced boleh sekali dengan positive? Sedangkan positive, takkan balanced & neutral tanpa negative? Ini bukan nak mencari kesalahan atau berlagak tetapi benda ini bagi saya tidak logik. Atau patutkan saya letakkan smiley di setiap hujung ayat bagi menunjukkan bahawa tulisan saya ini tak perlu diambil serius :-)

Berkenaan tidak boleh bias pula, bak kata Amir Muhammad, "kalau semua orang tak bias, dunia ini pasti membosankan." Semuanya di situ.

Sejujurnya saya sebenarnya tak berminat mengulas DP, tetapi pasal mengenangkan tentang 'suara kedua' Fadz, saya tulis juga (mana tau kot-kot ada orang cari filem ini, secara sedar saya tengah menyokong filem ini). Dan saya percaya ianya bukan sepenuhnya satu bentuk condemnation. Saya menggunakan gaya bahasa Melayu + Inggeris bukan sebab suka-suka, tapi sebab mengajuk perbualan yang ada di dalam filem DP. Selain itu saya banyak mengajuk atau counter tulisan DP di Utusan dan kata-kata pembikinnya. Kalau tulisan saya itu seperti berlagak, maknanya sumbernya juga ada unsur-unsur keberlagakan (semangat intertekstualiti beb!).

Saya rasa saya bukan mencari kesalahan, sebaliknya saya menyatakan dan mengekspreskan apa yang saya rasa tidak betul. Saya tak kuasa nak cari pasal sebab saya tak mahu kawan baru. Kepada yang merasakan esei saya itu berlandaskan perasaan kebencian atau kemarahan, sila baca dan tonton DP terlebih dahulu. Benda-benda yang saya tulis ada di depan muka, bukan perkara-perkara yang deep belaka. Semestinya juga saya tidak akan menulis constructive criticism sebab saya bukan seorang jururawat.

"You have no idea how much they sacrificed and worked hard for it."

Effort adalah di antara perkara yang saya paling pantang sekali. Ini akan diwacanakan di dalam esei lain, lol.

All in all, jika sesiapa yang terasa resah selepas membaca esei saya itu, maknanya saya (kononnya) telah berjaya. Filem thriller sepatutnya meresahkan daripada mula sampai habis, terduduk di hujung kerusi bak kata orang putih, berdebar-debar, baru 'benar' hehe.


Ridhwan Saidi

p/s: :-)