Sabtu, Februari 06, 2010

Nutrien Sinema

Sesetengah orang jaga pemakanan (seperti tidak makan nasi goreng* dan hanya minum air suam**), tetapi saya pula cukup pantang berpantang bila tiba bab makanan. Semua pun saya bedal, walaupun usus saya pernah dibedah, dipotong dan disambung. Tak minum wine tak cultured la beb!

Bila tiba bab filem, saya cukup berdisplin. Saya bukan jenis belasah tengok saja. Jika ada orang belanja saya tonton filem yang saya tak mahu tengok, saya tak tengok. Saya sangat cerewet. Tidaklah bermakna saya hanya menonton filem-filem pilihan kritik ataupun yang abstrak gila babi. Pokoknya, keseimbangan. Bagaimana nak tahu seimbang atau tidak? Rujuk piramid nutrien makanan. Bukankah filem itu makanan minda? (cewah!)
Nutrisinema. Umumnya hierarki piramid nutrien makanan ini diatur atas dasar keperluan tubuh dalam menjana tenaga dan mengawal sistem pertahanan tubuh. Kandungan karbohidrat, protein, vitamin, air, mineral, lemak dan minyak perlu diambil pada kadar yang seimbang. Sama juga seperti filem, saya terima filem pada kadar yang seimbang. Filem-filem berkhasiat, saya tonton lebih selalu daripada filem-filem yang memudaratkan. Filem-filem bertih jagung yang tidak berkhasiat itu saya tonton kadang-kadang.

Dalam sebulan, boleh dikatakan saya menonton minimum 20 filem-filem berkhasiat dan maksimum 1 filem yang tidak berkhasiat. Seperti orang lain, saya juga mendapat sensasi nikmat daripada filem-filem yang tidak berkhasiat ini, ibarat cokelat. Saya gemar cokelat dan filem-filem cokelat ini. Tapi awas! Di celah-celah filem-filem cokelat ini, terselit filem-filem tahi. Eeuw!
The President: [while eating a meal of feces] Carlo, do this with your fingers.
[the President sticks two fingers in his mouth]
The President: And say, "I can't eat rice with my fingers like this."
Male Victim: [with fingers in his mouth] I can't eat rice.
The President: Then eat shit.
Salo (1975)
Ridhwan Saidi
* Melemahkan tenaga batin bagi lelaki bak kata Fadz.
** Air berais akan memejalkan minyak menjadi ketulan.
p/s: Ditujukan buat Legion, 20,000 BC, Sayang You Can Dance dan seumpama dengannya.