Rabu, September 30, 2009

Mencuri Memori

Semasa tingkatan 2-3 di Subang Jaya, saya gemar “mengambil”. Ia apa yang dipanggil sebagai kleptomaniac. Bukan kerana tidak mampu atau terpaksa, tapi sebab sensasi thrill, debaran dan risiko serta cabaran yang bakal ditempuhi. Minoriti selebriti ada peel ini. Dan sistem paling awal yang akan diterapkan adalah “beli satu ambil dua”. Selepas itu bila semakin yakin, “ambil” saja tanpa beli apa-apa. Dan fasa terakhir setelah puas, anda akan berhenti, mula membeli secara boros tanpa ambil kisah tentang nilai duit macam saya. Ia berakhir apabila anda berjaya mengambil sesuatu pada tahap debaran tertinggi. Dalam kes saya, dari kantin sekolah, ke Giant, ke SS15, ke Subang Parade.

Dalam fasa kleptomaniac saya selama setahun ini juga saya mula berjinak-jinak dengan dunia siber. Ia berlaku pada tahun 1999. Kami (kebanyakan pelajar sekolah) order barang melalui internet di Amazon.com menggunakan kad kredit orang lain. Bagaimana kami lakukannya? Mudah, pergi ke stesen minyak dan kutip resit yang bertaburan di atas lantai atau di dalam tong sampah. Resit itu ada semua detail. Malah ia seperti jackpot jika kamu jumpa pangkat Datin di depan. Logiknya mereka ini boros dan tidak akan terasa jika RM300-400 hilang daripada akaun mereka. Juga ada pantang larang seperti hanya barang seperti jersey dan CD yang boleh dipesan. Gajet-gajet teknologi tidak boleh sama sekali. Dan paling penting, setiap resit hanya boleh digunakan sekali. Akhir sekali tunggu FeDex datang ke pintu rumah anda minta tandatangan. Walau bagaimanapun ia tidak lagi berfungsi sekarang, boo hoo.


Ridhwan Saidi