Isnin, Mei 11, 2009

Jilat Kain Sejadah.

Sejak jatuhnya Sang Sapurba di Bukit Siguntang, masyarakat kita cukup suka mengumpat, atau panggilan famous-nya jaga tepi kain orang. 1600 tahun kemudian, hairan, masyarakat kita masih lagi mengumpat, tapi lawaknya dengan menggunakan blog. Statik, rigid, tiada apa yang berubah. Ini seolah serupa macam jumpcut dalam 2001. Lumrah alam Melayu, mereka cukup suka ambil kesah dan pedulikan ciri-ciri ekstrinsik seseorang individu itu (walaupun di alam maya.) Ini cukup kelakar, seperti yang pernah gua tuliskan sebelum ini, inilah spesis manusia berjiwa ortodoks berkulitkan modeniti. Sastra dihina lalu dijadikan bahan untuk bersosial—memang sial. Semestinya mereka tidak akan faham selagi ada benih kejahilan dan kebencian di dalam hati mereka. Lu kena lekas sedar bahawa blog ini adalah ruang sempit gua untuk deal dengan diri gua sendiri. Pembaca hanya wujud sebagai voyeur. Kitaran karma penulisan di sini bermula dengan gua dan habis dengan gua. Sebab itu gua tidak menggunakan penulisan tahap tadika untuk lu orang yang belum matang semua. In fact, penulisan gua sederhana saja, lu sendiri yang bengap. Moden bunuh klasik, pasca-moden bunuh moden, eklektika itu rojak, apa yang susah sangat? Malah ada yang cuba mempersoalkan kesufian gua walhal agama adalah hubungan dua hala diantara gua dengan Tuhan. Lu sibuk jilat tepi kain sejadah gua apahal? Apapun, ini hakikat yang gua telah sedari sejak awal-awal lagi (semestinya,) dan dengan itu pasca-egois-lah satu-satunya jalan terindah buat gua. Sebab itu gua berlagak nak mampus, supaya lu pergi main jauh-jauh. Malah, nama blog ini ‘gua tak peduli’, (ia dalam erti kata sebenar-lah ngok!) “Tak faham tak mengapa, salah faham itu bahaya,” – Uwei.


Ridhwan Saidi