Ahad, Mei 10, 2009

As It Is.

Bagi gua blog adalah satu bentuk anarki kolektif pendapat. Semestinya akan wujud pelbagai sudut pandang, dan tugas seorang pembaca adalah untuk sintesis-kan tesis dan antitesis yang di-baca/fikir/rasa-kan dengan kebolehan fikirasa. Paling penting, blog ini tiada cita-cita untuk mengubah persepsi seseorang individu itu, nak layan layan, tak nak sudah. Dan dalam blog ini, parodi paling brutal adalah ke atas diri gua sendiri. Walaupun ia bersifat pop (mengambil semangat ATP,) tapi ia penuh dengan unsur-unsur eksperimental, avant-garde bak kata lu (heck mana ada orang lain buat homaj/pastiche/parodi, tulis tanpa perenggan, yet dalam skala yang betul). Kepada yang sibuk mempersoalkan originality layout blog ini, zaman itu – selari dengan hilangnya syahwat gua ke atas gadis-gadis (kecuali gadis kacuk berkemban kain batik,) – ianya sudah lepas. Gua sudah puas bersetubuh dengan HTML semasa era Geocities dulu. Ini sama kesnya dengan fotografi, gua sudah puas bersetubuh dengan macam-macam gadis kamera, oops silap kamera. D-SLR, compact, SLR, RF, Polaroid, Lomo, instant, vintage dan paling agung pin-hole camera. Kecuali pin-hole, yang lain-lain bersifat konsumerasi, lu beli pakai duit, pokai lalu pakai. Jika ada perseteruan diantara mereka (analog vs digital mungkin,) gua gelak kuat-kuat. Sebab mereka sebenarnya sama, mangsa konsumer. Berbeza dengan pin-hole camera, nikmat d.i.y diraikan. Ketagihan nikmat gua ke atas kebebasan mutlak etika d.i.y berlaku dalam konteks gua selaku anti-social. Therefore gua tiada rujukan, semestinya ini lama dulu sebelum gua pakai Internet. Semua pakai bedal, buku dan filem pendek terbaru gua pun main bedal bikin ikut imaginasi. Kalau nampak agak-agak lain macam sikit, pelik, unik, eccentric, gua kata-lah ia eksperimental, formalis, avant-garde, abstract expressionist atau surrealis gitu. punk my ass, please.


Ridhwan Saidi