Rabu, Mac 25, 2009

Tragedi Itu, Komedi

Semalam siang saya seakan mengalami mimpi ngeri di malam hari. Saya kehilangan dua helai kertas yang sangat penting kepada saya dalam waktu terdekat ini. Penting betul ni, jangan buat main-main, tau. Punyalah penting kertas dua helai ini sampaikan saya anggapnya: intan payung, kau-lah permata, engkau-lah nyawa. Goyang juga la saya dibuatnya bila tanpa disedari barang ini hilang macam tu saja.

Saya tak mahu cerita dari asal, bagaimana kejadian semalam berlaku. Panjang sangat, malah agak rumit. Dan hari ini pula saya memang tiada mood (atau malas?) untuk mengarang panjang-panjang, maka cerita panjang pun dipendekkan.

Jadi, yang wajib saya lakukan terlebih dahulu tak lain tak bukan, menjejak semula memori saya, selama hampir dua jam sebelum kehilangan terjadi. Ini pun saya ingat, misi mustahil memandangkan saya seorang pelupa sejati. Apa yang saya ingat ialah, saya sebelum itu hanya ke hulur-ke hilir dengan rakan saya, Kuchai. Di manakah letaknya barang alias ‘nyawa’ saya ini, sewaktu saya ber-ke hulur-ke hilir dengan Kuchai?

Tapi mujur Kuchai cuba menolong. Saya harapkan dia ingat di manakah kali terakhir letaknya kertas-kertas yang hilang ini. Rupa-rupanya, dia pun tak pasti.

Sedikit cerita pasal Kuchai.

Kuchai ni pada saya lebih kurang macam Hazimin Husein alias Jimmy, atau kalau nak kata lebih-lebih, jelmaan Jimmy. Susah nak cari orang macam ni. Maksud saya, manusia yang tak silap dikatakan 100 peratus boleh dipercayai, kalau pun tak 100 peratus boleh diharap. Haha! Alah, meletakkan harapan terlalu tinggi di pundek...eh, pundak orang lain – lagipun, bukanlah perkara yang terbaik. Sedangkan zaman ini lebih senang ketemu sama ‘zombie’ dari manusia-manusia sejati. Dan zombie itu: mayat hidup. Manusia sejati pula, sedikitnya itu macam boleh dibilang dengan jari-jemari sepasang tangan. Tak percaya, tanya Jhebat.

Berbalik kepada cerita asal – saya sudah mati akal. Setiap ceruk, setiap tempat yang dua jam terakhir itu dijejaki semula. Hinggakan berjalan pun saya curi-curi pandang pada setiap tong sampah. Mana-lah tahu, kan? Bertanya kepada orang lain pun sudah. Namun, cari punya cari, tak jumpa juga. Semuanya gagal. Saya jadi putus asa.

Akhirnya, saya memutuskan untuk pulang ke rumah dengan rasa bengang yang berbuku-buku di dada. Saya ingat, ‘nyawa’ saya tak panjang ‘dah.

Sesampai saja di rumah, saya seperti biasa menyeluk poket seluar mahu mengeluarkan segala khazanah tersimpan: kunci rumah, kunci kereta, kunci pejabat, wang syiling, dompet, sapu tangan, telefon tangan dan…eh, kertas apa yang berlipat-lipat ni?

Cis, baru saja nak percaya segala-galanya sudah tertulis di Loh Mahfuz.


Mohd Ikhwan Abu Bakar