Rabu, Februari 18, 2009

Zombie Teknologi

Waktu saya menulis ini, saya baru mula ‘bertugas.’ Hmm…lebih tepat lagi, baru dua jam lebih. Namun saya mahu cerita sikit perihal manusia-manusia bahlul yang bertuhankan teknologi.

Pagi tadi, seawal jam 7.45 saya dikejutkan dengan bunyi isyarat teks mesej. Memekak tet..tet..tet…

“As of 7.45am I have not receive your e-mail. What happen? Tq.”

Hanya seperti yang saya baca sambil menggosok mata. Sejurus kemudian, saya matikan telefon tangan dan tarik balik selimut. Malas nak layan. Puncanya: saya tak mahu lagi diganggu bunyi telefon di pagi-pagi buta. Saya malah tak suka. Padan muka.

Jadi ceritanya, semalam dalam jam 3.52 petang saya telah menghantar kiriman elektronik ke seorang mangkuk ayun yang terpaksa dipanggil sebagai client. Tentang beberapa lukisan pindaan yang dipinta.

Zupp…message sent. Seperti yang terpapar di skrin monitor rata milik majikan. Ertinya, saya percaya kiriman telah diterima oleh client saya ini. Dan siap saya beritahu lagi, permintaannnya telah dipenuhi – melalui telefon. Tup tup, pagi tadi dia kata masih belum terima apa-apa. Aik, macam mana belum terima? Apa cerita?

Untuk pengetahuan, ini kali kedua kejadian yang hampir sama saya hadapi. Kedua-dua kejadian ini melibatkan telefon bijak bernama ‘BlackBerry.’ Kejadian pertama, pihak lain hantar e-mail, pun guna binatang ‘BlackBerry’ ni, saya tak terus dapat. Sampai berkali-kali hantar. Dapatnya, keesokkan harinya.

Apa yang saya bengang, mengapa si mamat ini baru pagi tadi beritahu kepada saya yang dia masih belum terima sebarang e-mail? Walhal bukan ke semalam petang, hampir pukul empat, saya telah hantarkan e-mail tersebut? Mengapa si mamat ini tak follow-up, sejam atau paling celaka pun dua jam kemudiannya jika dia tahu belum terima apa-apa? Mengapa tunggu esok? Entah-entah memang dia baru periksa kotak e-mail-nya pagi tadi.

Setahu saya, kalau kiriman elektronik mestilah cepat sampai. Kirim sekarang, kebiasaannya mungkin beberapa minit kemudian kiriman diterima oleh si penerima. Boleh jadi lima, sepuluh minit, setengah jam atau satu jam berikutnya. Kalau lebih-lebih, saya faham mungkin talian sedang sibuk yang amat. Tapi sekiranya makhluk yang bergelar client ini benar-benar ambil berat, saya percaya dia akan membuat susulan sebaik saja saya khabarkan kepadanya: I already sent the e-mail! Jadi, jika dia tak terima, bolehlah saya lakukan tindakan susulan di pihak saya pula dengan menghantar e-mail sekali lagi, misalnya.

Logika teknologi e-mail ini ialah tentang kecepatan. Tapi jika hari ini hantar, guna e-mail, dan baru esok sampai, ini maknanya teknologi e-mail ini tak jauh bezanya dengan kiriman pos laju dengan slogan; dijamin sampai esok. Dalam kes saya ini, ia ibarat hantar guna pos laju, konon dijamin sampai esok, tapi akhirnya kiriman sampai ke tangan seminggu kemudian.

Tambah pelik, kejadian seperti ini melibatkan telefon bijak, dilengkapi teknologi antara yang paling terkini. Semua nak canggih dan terkini konon. Jika mahukan gaya, yes, memang ada gaya. Tapi hakikatnya jika lembab macam siput, nak buat apa? Jadi lepas ini jikalau saya dengar orang bersoh-seh soh-seh pasal BlackBerry, saya akan kata, apa? BlackBerry? Poodah!


Mohd Ikhwan Abu Bakar

p/s: Akhirnya, saya hantarkan sekali lagi e-mail kepadanya, pagi tadi, jam 10. Tapi, memang lewat lah. Dan sekali lagi - padan muka.