Jumaat, Disember 19, 2008

Pistol Air…

…the cinema is truth 24 frames a second – Jean Luc Godard

Jadi, hari ini saya nak ringan-ringan. Bak kata orang putih sebelum nak buat cinta – foreplay.

Saat jari jemari saya mengetik-ngetik papan kekunci, ktik-ktik, saya dikelilingi gadis-gadis, separa berpakaian. Rimas sebenarnya. Pakkal semua cantik-cantik belaka. Sampai saya tak tahu nak ‘ehem’ yang mana satu dulu kalau naik syahwat secara tiba-tiba. Kena ‘lat tali lat lai li tamploi’ dulu, kot? Hmm…

Jangan cemburu buta, eh.

Dari corong speaker, berkemundang lagu cinta si gila Iggy Pop, marilah jatuh cinta kepadaku! Eh, dia ni biar betul? Ada ke orang nak jatuh cinta dengan si gila? Dasar gila…

Dekat celah bibir pulak, terselit cerut ‘Cohiba Behike’, mahal – harga nak dekat dua ribu sebatang – nak mampus! Buatan tangan, diimport dari Cuba. Alang-alang sebut Cuba, ni nak habaq sikit. Cuba ni negara yang rakyatnya ‘tak berTuhan.’ Teruk betul Cuba ni. Seronok sangat agaknya hisap cerut sampai lupa Tuhan? Tengok saya, steady je. Takde hal pun. Cerut cerut jugak, tapi…well, y’know…huahahaha!

Di atas sebelah kanan meja saya menulis ni, terletak sepucuk pistol Colt 45 Caliber, semi-automatik buatan Amerika, di kiri, sepucuk semi-automatik Makarov PM, Russia. Yang beli dari Russia ni lagi la cantik gamaknya. Ye la, desain Russia nih! Pasal pistol Russia saya, well, orang ‘komunis’ ni memang berseni sikit. Ala-ala orang Itali la, lebih kurang. Takpun, Peranchis. Dan paling penting, mengikut fakta, lebih workable dude! Tak pelik la Diego Rivera dulu pernah kata, “all great artists are communists!"

Dan jangan pula buat-buat lupa, dulu kan Godard ada pesan, kalau nak buat filem, mesti ada perempuan dan pistol, baru ngam! Senang gila kan, perempuan – pistol – stim – settle.

Sex Pistols!

Sayangnya , pistol saya semuanya takde peluru. Saya tak pernah pakai pun semua senjata api saya tu. Saya saja-saja beli, beli sebab nak tayang depan wanita-wanita jelita, konon nak nampak macam mafia gaya Al Capone la tu. Neraka! Orang-orang lain, lelaki especially, kalau tak ya-ya, mesti tak berani nak dekat punya!

Lagipun, kalau saya nak tembak, saya tembak pakai benda lain. Lagi syiok. Syuuuttttt!!!

Tapi tu la, hakikatnya, who give a shit kalau pistol je lawa tapi takde peluru, kan?

Oh, lupa pula nak beritahu. Sekarang ni saya tengah sibuk karang novel agung saya. Dalam bahasa ibunda. Biasalah, ‘bahasa jiwa bangsa,’ beb. Cetakan, of course terhad. Nak cetak 99 keping je. Jumlah sama dengan nama Tuhan. Minat? Tinggalkan nombor phone atau e-mail.

Tapi tunggu ya, will ya?


Mohd Ikhwan Abu Bakar

P/s: V