Isnin, Disember 29, 2008

Ailevyutu

Dalam bahasa omputeh kata ganti diri secara amnya I dan you, semudah huruf vokal, A,E,’I’,O,’U’ senang. Berlainan dengan kita, kita ada saya dan aku, serta awak dan saya (tidak termasuk slanga daerah yang bermacam-macam). Juga belum termasuk pangkat seperti along, angah, alang, achik, busu, beta, dato', tan sri, datuk, tun dan macam-macam lagi. Tidak terhenti di sini, ada juga yang membahasakan diri dengan panggilan manja (biasanya di kalangan keluarga). Contoh:

"Pegi main jauh-jauh, Wan tengah asap keris ni, bahaya, tajam."

Dalam banyak-banyak filem komersial, filem cinta adalah satu kemestian. Dan dalam filem cinta, semestinya ada babak si polan ini meluahkan perasaan cintanya kepada si polan. Dalam filem omputeh, ia semudah ‘I love you’. Tapi ia berlainan dalam bahasa melayu, kalau ia secara literal diucapkan, ia kedengaran keras dan 'semacam'.

‘Aku cintakan kau’,

‘Saya cintakan awak’,

Realitinya, susah untuk kita cari mereka yang meluahkan rasa cinta mereka dengan kalimah di atas, atau sebenarnya memang tiada. Saya syak orang kita tidak faham seni dan sains bercinta (di zaman ini sekalipun).

Bila masa kita nak guna aku/kau dan bila masa pula kita nak guna saya/awak? Kata ganti diri yang mudah ini pun boleh menimbulkan masalah. Menyusahkan. Leceh. Patutkah kamu ber’aku/kau’ dengan ibu/emak/mama anda? Kedengaran seperti kurang ajar bukan? Tapi hairannya kamu ber’aku/kau’ dengan Tuhan. Patutkah kamu (jika lelaki) ber’saya/awak’ dengan kawan rapat sama jantina dengan kamu, di tempat terbuka? Ia seolah membuatkan kamu lemah, pantang ‘lelaki melayu sejati’ kedengaran lemah, nanti dianggap dayus, pondan hish, perasan gagah, pigi dah!

Sekarang, dalam bahasa omputeh, i/you digunakan kepada semua lapisan masyarakat, dikenali atau tidak dikenali, tua atau muda, miskin atau kaya, tiada masalah, senang, mudah, sama. Tidak perlu pilih kata ganti diri untuk bercakap dengan orang yang berbeza, tidak perlu prejudis. Oh nusantaraku, adakah dengan berbahasa melayu kita tanpa disedari bersifat prejudis!? 

Di dalam sebuah pejabat bangunan pencakar langit terkemuka di tengah ibukota,

"Ridhwan! Tan Sri on the line ni, quick, quick, quick, nanti you buang masa dia (neraka yeah! buang masa main golf)."

Mari kita kembali ke dalam dunia perfileman kita. Dalam filem cinta, cuba anda perhatikan bagaimana mereka luahkan rasa cinta. Di sini akan saya tulis dua formula. Formula pertama dan paling senang, mereka hanya perlu mengucapkan ‘I love you’. Anda tahu bukan, tiba-tiba saat suci itu mereka berbahasa omputeh, sedangkan satu filem berbahasa melayu. Atau untuk filem yang kononnya liberal sikit (bahasa dicampurgaulkan, jantina dicampurgaulkan atau pendek kata semua nak dicampurgaulkan), ia juga akan mengelak babak tadi dengan bahasa omputeh, mengelat.

Filem terbaru saya tengok adalah babak Mawi dan Ekin luahkan rasa cinta mereka selepas bersanding di dalam kaca t.v.

“Ailevyu,” sebut Mawi.

“Ailevyutu,” sebut Ekin.

Senang, habis cerita, tak payah susah-susah. Eh filem ke ni?

Formula kedua pula untuk mereka yang berseni sikit. Anda pasti tahu punya, bukan menggunakan lebuhraya PLUS untuk ke Ipoh dari K.L, sebaliknya mereka ke J.B, kemudian susur pantai timur lalu Kuantan ke K.B, belok ke Alor Setar, lepas tu baru turun ke Ipoh. Berbelit-belit daa…

"Harum sungguh bau rambutmu."

Benda mudah tak pasal-pasal jadi susah. Kalau sebut ‘saya cintakan awak’ dianggap skema atau superfisial pula. Kenapa? Kerana kita tidak gunakan ia dalam kehidupan sehari-harian. Ayat cinta ini barangkali tidak pernah wujud pun, ia ada semata-mata untuk alihbahasa maksud love dengan sewenang-wenangnya.

Anda pasti tahu filem ‘Ada apa dengan cinta’ bukan? Saya percaya kalau kita cilok filem ini secara terus, lakon layar sebijik 100% tapi skrip dibahasamelayukan atau dibahasamalaysiakan (terpulang kepada kamu), ia belum pasti menjadi naskah filem yang teratur. Kenapa? Kerana kita bermasalah dengan bahasa, rumit sungguh, nak bercinta pun susah. Nak tak nak, filem ini perlu dirombak kembali kerana bahasa kita tidak sespontan bahasa Indonesia. 

Seperkara yang saya perasan, jika ada masalah mereka luahkan dengan suara. Jika ditindas? Mereka lawan dengan suara. Berbeza dengan kita, ada masalah/ditindas kita pendam dan diam.

Tak percaya? Bila diadakan forum atau sesi soal jawab, berapa kerat saja yang berani tampil ke depan untuk meluahkan soalan bermutu (terutama di institusi pengajian,) tau-tau habis kelas semua luah perasaan dan persoalan di kedai kopi/mamak, atau lagi teruk buat tak reti saja, sebaliknya sembang pasal bola sepak, perempuan, gosip dan lain-lain.

Pada skala besar pula, bila harga minyak naik tidak lama dulu, orang kita (nak nak yang celik IT) paling melawan pun dengan join masuk kumpulan ‘1 Million Malaysian who are sick of the RM2.70/liter Petrol Price’ di Facebook (ada 73,713 ahli). Ada minoriti yang melawan dengan sepanduk, tapi tak pasal-pasal dimandikan air walaupun sudah mandi ish ish ish. Apa pun ini cerita lama, sudah basi di dunia ‘moden’ serba canggih ini, semua berlaku dalam milisaat kononnya.

Tahun 2009 nanti, bila saya kembali belajar, kalau ada siapa-siapa yang kononnya minat saya. Dengan selamba saya cakap depan mukanya (di tempat terbuka; mahu lebih dramatik waktu hujan),

“saya cintakan awak,”

kemudian melihat reaksinya, terkedu, terkejut atau mungkinkah ‘mereka’ membalas dengan kalimah,

“ailevyutu?”


Ridhwan Saidi