Khamis, Oktober 30, 2008

Paranoid Iklaneka

Beberapa minggu sudah, saya telah menggunakan tren PUTRA, dari Taman Jaya ke KLCC. Ini mungkin langkah paling mujarab untuk merawat kesesakan lalu-lintas, kononnya. Tapi ada sesuatu yang menjelekkan anak mata saya ketika berada di dalam tren itu.

Kiri, kanan, depan, belakang, atas, bawah, dalam dan luar tren ini diselaput dan diapit iklan KFC. Okay, tidak yang di bawah, kerana itu lantai. Kamu tahu mengapa bahagian lantai itu dikecualikan? Kalau foto ayam goreng itu dipijak-pijak, pasti jijik jadinya, kan? Ia umpama kamu telah membunuh selera kamu sendiri..tak beradab sungguh! Nanti ayam kentaki tak laku.

Eh, apa sudah jadi ni? Inilah masalah saya. Selalunya, jika saya keluar merayau-rayau sekitar Lembah Kelang, penglihatan saya menjadi letih diasak oleh lautan iklan yang berwarna warni. Sebab itu saya jadi rabun, agaknya.

Saya akan menyentuh sedikit kesan serangan iklan ke atas perbandaran (urban). Tidak dapat tidak, saya percaya bahawa urbanity hari ini berada di telunjuk jari sang kapitalis. Para pemodal ini yang sebenarnya mencipta potensi urbanity kita, bukan lagi perancang bandar, atau para arkitek. Mereka menyusun perbandaran mengikut potensi untung yang bakal diperoleh. Tidak sekali-kali untuk kesejahteraan manusia.

Perancang bandar mahupun arkitek itu tak ubah umpama pepatung, boneka olok-olok, atau lebih tepat lagi, budak Milo para kapitalis. Mereka hanya – secara rela atau tidak – mengikut telunjuk pemodal, yang turut disubahati oleh ’Pihak Berkuasa Tempatan.’

Dalam perbandaran rekayasa para pemodal, hanya keuntungan maksimum yang menjadi agenda utama. Maka itu, urbanity dalam bentuk ini hanya sesuai menjadi milik pihak yang bermodal jua. Mereka yang tak punya wang, atau tak cukup banyak, terpaksa menjadi orang pinggiran, berhimpit-himpit di setinggan. Ironi, bandar bangsat ini konkritnya dibancuh oleh tangan-tangan kasar yang tak punya wang, atau tak cukup wang.

Saya mungkin tak berapa arif untuk bercerita tentang teori-teori urban ini semua. Selain tak cukup tahu, teori-teori ini malah kadangkala hanya sekadar membuang masa, berbuih-buih mulut menunjuk pandai. Padahal, ia langsung tak realistik, tak praktikal. Kadangkala, menjadi terlalu idealist sekadar membuatkan kamu kelihatan dungu. Saya betul percaya, kita semua perlu pulang kepada common sense, bukan teori.

Cuma, saya rasa agak jelek melihatkan situasi urban masakini, diasak-asak oleh iklan. Di setiap ceruk, setiap celah, pasti terdapatnya iklan. Dari yang bersaiz A4, sampai ke tahap ’billboard.’ Bandar kita semakin tipis kemanusiaannya macam lapisan ozon yang semakin menipis, secair ais yang semakin mencair di kutub utara. Dan, apa yang menebal? Iklan dan hipokrasinya.

Tadi ada saya nyatakan bahawa pihak pemodal menyusun urbanity kita mengikut peluang untung yang bakal diperoleh. Di sini, kamu boleh lihat betapa bijaknya si kapitalis.

Dalam hal ini, saya merasakan terdapatnya jalinan yang erat antara iklan dan struktur bandar gagasan kapitalis. Bandar kapitalis ini, sebenarnya wajib didokong oleh lautan iklaneka. Iklan-iklan seterusnya menyuburkan potensi untung maksima, lalu menghidupkan riang warna-warni bandar-bandar kapitalis ini. Bandar kapitalis tanpa iklan adalah mustahil, ia akan kelihatan ’mati.’

Saya berpendapat, kualiti urban itu tercemar dengan kehadiran lambakan iklan-iklan ini. Ia tiada bezanya dengan pencemaran udara dan pencemaran bunyi. Cuma, dalam hal ini, saya cenderung untuk menyifatkan bahawa iklan ini mendatangkan pencemaran visual.

Visual-visual sampah ini kemudiannya, menelanjangkan kita dari rasional akal. Apabila memasuki daerah 'iklaneka' ini, jika tak kuat ’iman’, pastinya nafsu kita mudah terbeli. Hakikatnya ialah, kita yang akhirnya ’membeli.’ Dan kita membeli bukan atas dasar keperluan, tapi atas dasar iklan.

Iklan-iklan ini sebenarnya telah menghancur-leburkan spirit urban itu sendiri selain dari satu segi yang lain, berjaya mencipta dunia olok-olok ala Disney-Land, atau yang lebih lokal, Perkampungan Hadhari, yang mengajak kita berfantasi. Mungkin inilah dunia hyper-reality seperti yang dikatakan oleh Jean Baudrillard.

Dalam bandar yang diransang kapitalis, setiap penghuninya akan berebut-rebut untuk menonjolkan diri, melalui kereta, fesyen, gaya; dari potongan baju sampai ke dandanan rambut. Fesyen, gaya reka-rekaan ini pula, selalunya tak lebih sekadar lambakan produk kapitalis. Sebab itu, saya cukup berbulu apabila pernah ternampak kain rentang iklan syampoo 'Pantene' terentang menutup dada sebuah menara di Jalan Imbi. Nampak, bagaimana cikainya senibina, dikencing oleh hanya selembar iklan syampoo!

Bandar kapitalis sememangnya lebih mengutamakan iklan dari manusia kerana ia dicipta demi untung, bukan untuk manusia hidup dengan sejahtera. Kerana itu, di satu sudut, saya tetap memimpikan bandar yang bebas iklan, atau paling kurang, minimal iklan. Oh, adakah saya terpaksa berlagak idealist juga akhirnya?

Hmm, ada orang kata iklan ini juga seni. Jadi, tak salah! Maknanya, bandar kita dihiasi ‘seni.’ Wah, ini sungguh hebat, mungkin jauh hebatnya dari kota Athens, lebih gah mengalahkan Paris! Patutlah semakin ramai orang yang sibuk mengaku artis, ‘gila seni’ selama ini.

Saya pula, lain. Saya langsung tak menganggap iklan-iklan itu sebagai ’seni.’ Apa pasal? Pasal saya menganggap yang iklan tetap iklan, yang ada hanyalah iklan yang bagus dan iklan yang teruk. Tak perlu dipalit retorik ‘seni’ berbagai. Pada saya, apa-apa yang dibuat atas nama wang sebagai faktor utama, ’haram’ untuk dipanggil seni. Apatah lagi, iklan-iklan itu nawaitunya hanya satu, lariskan produk!

Seni wajib datang dengan rasa penuh cinta di dada. Seni, untuk saya, mesti tuntas keikhlasannya. Tanpa harap apa-apa balasan, wang atau pahala, yang dinamakan seni itu. Seni dan komersial juga, saya fikir, tak pantas menetap sekampung, tinggal sekandang, duduk sereban. Biarkan seni bertelanjang bulat, naif, nihil, atau, kalau tidak, tak perlu lagi dengan apa yang kita panggil 'seni.'

Okay, mungkin memang seni – iklan itu – tapi seni tapak kaki saya.


Mohd Ikhwan Abu Bakar